Du kan ikke løpe når du har MENS!

Bildet er hentet fra www.news.at

Dere har kanskje ikke fått det med dere, men på mandag ble det i diverse medier skrevet en sak om 26 år gamle Kiran Gandhi som løp London Marathon uten noen form for beskyttelse da hun tydelig hadde menstruasjon. Bildene går ifølge TV2.no  verden over og selv sier Kiran at valget var bevisst. Hun ønsket blant annet å sette fokus på alle kvinner i verden som ikke er så heldige å ha tamponger og bind tilgjengelig.
Du kan lese hele artikkelen
her
Jeg har ikke sett de store kommentarene rundt denne saken, men plukket opp noen her og der.
Mitt inntrykk er at folk synes dette er ekkelt. Hvorfor det? Folk som løper maraton driter og tisser mens de løper, hvorfor ikke mense?
Folk kan si at det ikke hadde vært verre enn å stikke inn en tampong.
Men vet dere hvor ubehagelig dette kan være?
Mensen er noe skikkelig herk, og som kvinne nytter det ikke å ha én størrelse tilgjengeling på badet.
Du må ha minst to! Du må ha én størrelse til dag 1 og 2 og de siste dagene av perioden, og én litt større størrelse til dagene imellom.
Du kan selvfølgelig stappe inn en rosa eller grønn de første dagene, men da er jeg sikker på at det lugger invending når du skal ta den ut igjen – det er fader meg på kanten til en vaginal prolaps!
Du kan jo også ta en av de små nusselige hele perioden. Blør du mye, må du derimot ha to stk om gangen! Eller diske opp med et aldri så lite bind i trusa samtidig.
Det er også et kjipt dilemma – BIND! Går du i g-streng holder jo ikke tanntråden du liksom skal ha i.
Man vil ha større bind, det ender opp med hotpants og større bind, men du vil ikke at trusekanten skal synes så du drar det litt opp i rumpa.
Plutselig går du rundt med en hotpants og et bretta bind mellom rumpeballene.
Denne løsningen er selvfølgelig ekstremt ubehagelig dersom man skal trene, og å ha i tampong når man kun er i starten av menstruasjon er heller ikke gøy. Det er ei morsomt å trene/løpe/løfte når du blør mye – det er ikke mye som skal til før rakkern sakte men sikkert kryper ut igjen – mett på mens.
Dette vet jeg alt om. Jeg har selv spilt fotball og det er noe dritt å spille kamper når man har mensen. Jeg har løpt på meg gnagesår av en nysgjerrig rakker og jeg har fått en ball så hardt i magen at tampongen nærmest spratt ut. Det er ikke noe bedre med styrketreningen. Å løfte tungt og drive markløft med en nysgjerrig pakke rosa er IKKE gøy!
Aller helst skulle jeg ikke hatt mensen i det hele tatt på slike dager, og hadde jeg vært tøff nok hadde også jeg driti i bind og tamponger og heller tenkte komfort – dog jeg heller ikke synes det hadde vært behagelig. Jeg får jo panikk når jeg nyser på meg mitt første tegn til mensen ( jenter – dere forstår hva jeg mener ).
Så om jeg må løpe rundt med for liten tampong og et bretta bind i ræva – så gjør jeg heller det, men jeg respekterer slike som Kiran Gandhi og jeg synes ikke det er ekkelt i det hele tatt.
Mensen er som alt annet ved kroppen, noe av det mest naturlige ved en kvinne.
Så løp kjære søstre – løp til blodet spruter!
<3 Iselin
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg