Mannen på si

Det er ikke lett å være kar her i familien, jeg skjønner det. Det er kanskje spesielt vanskelig med ei dame som egentlig allerede har et eget liv, med barn, barnebarn – ja til og med en gubbe. Det er nok ikke lett for deg å bare være mannen på si.

Jeg er ikke sint på deg, jeg er ikke det. Misforstå meg rett. Du fikk muligheten – og du tok den – jeg skjønner deg egentlig godt. Jeg klager ikke når du sniker deg rundt på kjøkkenet her,  i troen på at ingen ser deg. Men vi gjør det. Ser deg. For alt du er!

Du er som karer flest,

Hårete med fiser som lukter verre enn en utedass. Fy fader som du stinker!  Du ser bedrøvet på meg når jeg befaler deg ut av soverommet. Hva er det du egentlig tror?  Det er greit at alle andre vil kose med deg, men du skal for fader ikke opp i senga mi – aldri! 

Men så er du jo så god, du er det. Selvom jeg blir sint på deg når du ikke klarer å være stille. Du er veldig snill, verdens søteste faktisk og jeg er så lei meg for at jeg gjør narr av tissen din som i tide og utide kryper ut sneglehuset sitt . Jeg har uttrykt at jeg synes det er ekkelt.  Jeg burde kanskje ikke det  – Ingelin har til og med plukket det opp – at jeg synes den er ekkel. Tissen din.

“Det er ikke pent sagt, mamma,” sier hun. Han kan bli lei seg. Og hun har så rett. Det er ikke pent sagt, han blir nok mest sannsynligvis lei seg. Hun sier til og med at hun synes den er fin. Den er jo rød – og rød er tross alt en av yndlingsfargene hennes.  Jeg lærer hver dag , og mest av alt – av min lille datter. Jeg må velge alle mine ord med omhu.

Nei, Svein – det er ikke enkelt, jeg forstår det, men gi oss litt tid. 

Det tar litt tid for oss og tilvenne oss deg også. Mannen som bare valset inn i livene våre med hevet hode og høy røst. 

Vi både ser og hører deg – for alt du er – og vi skal gjøre alt vi kan for at du skal trives.

 


Svein <3 Lille – store mannen vår .

 

Iselin
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg