FALSKE flyktninger!!!

Jeg kom over et dikt av Eduardo Andersen – Doddo – i Bergens Tidene. 

Et enkelt, men likevel et så beskrivende dikt. 

Et dikt om flyktninger.

Flyktninger!

Dette ordet vekker forskjellige reaksjoner hos folk. 

Noen føler sorg og empati andre irritasjon og hat.

Ofte både hører og ser jeg folk kommentere de dyre solbrillene “disse såkalte flyktningene” har på seg, de fine skoene de har på seg, jakkene, eller mobiltelefonen de har i sin dyre designerveske, at de har hatt råd til å fly fra sitt krigsherjede land og at det slett ikke er synd på de. Økonomiske flyktninger, pakk, lykkejegere, menn, kvinner, barn, flyktninger! 

Jeg kan ikke annet enn å bli sjokkert. Kall meg naiv, kall meg dum, kall meg uvitende – jeg har mye å lære om flyktningskrisen som lenge har pågått – og at det finnes mennesker som utnytter seg av situasjonen – ja det er sikkert – men vi må ikke glemme at de fleste som flykter fra hjemlandet sitt gjør det fordi de ønsker en fremtid. De ønsker å leve. De ønsker det beste for sine barn og sine familier.  De frykter for livet – de flykter for livet! 

Hvilke jakker de bruker, mobiltelefoner og fremkomstmidler de har brukt er i mine øyne klinkende likegydig! 

Bildet er hentet fra nett.

Bildet er hentet fra VG.no

 

Se for deg at Norge skulle rammes av krig – og spar meg for kommentarer om at dette aldri kommer til å skje – bare se det for deg!

Se for deg at Norge blir rammet av en forferdelig krig.

Mens høstbladene sakte men sikkert faller døde om på bakken ,hører vi i takt med det kalde regnet som pisker på rutene hvordan deler av landet regelrett blir slaktet på nyhetene. Urolighetene, skuddene – krigen har pågått lenge. Du er redd!

 Du er kanskje lege, advokat, butikkmedarbeider, eller bonde – hva som helst! Du er en person og kanskje har du barn – du har en familie. Hva gjør du? Sitter du og venter på at bombene faller i din by før du flykter? Venter du til barnet ditt brutalt blir skutt ihjel på åpen gate? Venter du til katastrofen banker på døren din?

NEI! – du flykter!

Det er kaldt. Du kler på familien ditt beste og varmeste tøy – du pakker med mat- dyner, mobiltelefoner og setter deg i familiebilen for å rømme fra deres kjære hjem. Har dere økonomi til det – bestiller du kanskje flybilletter til et tryggere sted.  Veien er tøff og uten videre inntekt blir kårene trangere, men dere har fortsatt tingene dere reiste med. På nyheter ser dere hjembyen deres i ruiner – dere gråter – dere har mistet alt- men dere lever.

I det nye landet dere ankommer er ikke legetittelen din gyldig lenger, du får ikke brukt kunnskapene dine – utdannelsen din. Du har ikke jobben din lenger, du har ikke hjemmet ditt – ikke livet ditt. Du er bare en av mange flyktninger. Du har ingen status – ingen verdi – du er ikke engang en EKTE flyktning!

Hvem er vi til å bestemme hvem som er “ordentlige” flyktninger? Er man ikke likeverdig et trygt liv selvom man tidligere stod godt økonomisk stilt? Er man ikke flyktning selvom man har muligheten til å flykte tidligere, flykte med fly, bil, båt eller med gode jakker? Hva skal til for å være en “EKTE” flyktning? 

Spør deg selv og tenk deg om: ” Hva ville DU gjort om hjemstedet ditt ble rammet av krig”

 

Iselin <3

 

Her kan du lese diktet Eduardo Andersen skrev:

Vi kan ikke ta imot hele Afrika 
Vi kan ikke ta imot halve Afrika, eller en tiendedel av Afrika 
Vi kan ikke ta imot verken Somalia eller Eritrea

Vi kan heller ikke ta imot Asia 
Vi kan ikke ta imot store Kina eller lille Nepal 
Vi kan ikke ta imot ødelagte Afghanistan 
Vi kan ikke ta imot mishandlete Syria

Vi kan ikke ta imot alle de undertrykte
Vi kan ikke ta imot alle de torturerte
Vi kan ikke ta imot alle de traumatiserte
Vi kan ikke ta mot alle de fattige
Vi kan ikke ta imot alle mennesker i nød

Vi kan ikke ta imot fundamentalister 
Vi kan ikke ta imot lykkejegere 
Vi kan ikke ta imot kvinneundertrykkere
Vi kan ikke ta imot voldtektsforbrytere

Vi kan ikke ta imot alle som vil starte på nytt 
Vi kan ikke ta imot alle som vil ha jobb
Vi kan ikke ta imot de som vil tilpasse seg 
Vi kan ikke ta imot de som vil lære seg språket vårt

Vi kan ikke ta imot alle mannfolkene 
Vi kan ikke ta i mot alle kvinnene 
Vi kan ikke ta imot alle barna 
Vi kan ikke ta imot alle familiene

Men vi kan ta imot mennesker

Med varme.
Med kunnskap
Med ydmykhet
Med forståelse
Med trygghet på våre egne verdier

Vi kan ta imot dem som har forlatt sitt eget land
Sin egen kultur
Sitt eget språk
Sine nærmeste venner
Jobben
Maten
Skikkene
Solen

Vi kan ta imot mennesker
Vi kan ta imot med et åpent sinn
Vi kan ta imot uten å mistenkeliggjøre
Vi kan ta imot uten å tro at det eksisterer en skjult agenda

Vi kan ta imot uten å generalisere

Vi kan ta imot

Vi kan

Vi

– Doddo –

14 kommentarer
    1. Hva jeg ville gjort om rammet av krig landet ble? Beskyttet kvinner og barn og forsvart mitt land til siste blodsdråpe!
      jeg ville i allefall ikke stukket til sveits mens dama og ungene asatt igjen i krigen.

    2. Ja vi kan ta imot. Problemet som er i saken nå i dag er att de som vil stoppe alt og di som vil ta imot alt skriker så høyt att det er ikke liv være delvis enig lengre. Jeg er for eksempel enig i att vi skal ta imot. Men jeg vil att vi skal være strenge på att det er de som trenger det mest som får være her. Og att vi skal prøve hjelpe mest mulig med og stoppe krisen slik att de kan få orden på landet sit istedenfor og flykte hit. Akk som jeg hadde ønsket hadde det vert Norge som var i krig. Men vist jeg er negativ til å ta imot alle så er jeg rasist. Samtidig som jeg selv vet att det og tro vi kan ta imot alle her i lille Norge er enn ide som er så langt ifra virkeligheten att det ville ikke blit godkjent i ett film manus en gang. Det er de som skriker om totalt det ene eller det andre som har skapt frykten/krangelen. Og jeg mener ihvertfall att de som skriker om att vi skal ta imot alle og som mener all kritik er rasisme er de som står får mest av problemet.

    3. Og der fikk du sikkert nye lesere ved å være politisk korrekt 🙂 Sett deg litt inn i problematikken så kanskje du forstår mer.

    4. Mot: Jeg har mye å sette meg inn i når det gjelder flyktningskrisen, det er jeg fullstendig klar over – noe jeg også skriver. Jeg er dog ikke så naiv og veltroende som folk kanskje tror. Men jeg ser ikke kun svart/hvitt. Jeg er oppdratt og med likeverdig menneskeverd og empati. Det kan ingen ta ifra meg. Jeg hadde nok fått mange lesere ved å ikke være politisk korrekt óg, så du må ikke under noen omstendigheter tro jeg skriver ting i en politisk korrekt kontekst for å dra flere lesere. Dette er mine meninger. Mange er enig, mange er uenige. Sånn er det bare 🙂

    5. Ole Kristian Bø: Takk for engasjementet 🙂 Det er nok av folk som skriker/roper høyt ut om det ene eller andre. Jeg sier hverken at vi skal ta inn alle – eller ikke ta inn noen. Jeg ber bare folk om å sette seg inn i våre medmenneskers liv. Hva hadde du gjort, hva hadde VI gjort om vi havnet i krig. Empati og forståelse for desperate mennesker på flukt er noe vi alle kan prøve å forstå bedre 🙂 God søndag .

    6. Jeg blir stadig vekk forundret over konklusjoner mange gjør.
      Det du snakker om, Iselin er jo det å behandle folk på en skikkelig måte. Selv om disse menneskene sendes ut av Norge, betyr det ikke at vi ikke skal behandle dem bra. Og hvordan gjør vi det? Jo vi hører på hva de har å si, lytter til hvorfor de ønsker eller mener at de må bo her. Og når de forklarer seg (behandling av asysøknad) skal de bo som folk, ikke som dyr. Og når de går ut blandt folk skal de bli motatt som man selv vil bli møtt. Det er DETTE som er å behandle dem skikkelig.
      Hvorfor kommer da ALLTID kommentaren at “vi” vil slippe inn alle? Kanskje det er grunnlag for å sende ALLE ut igjen, hva vet jeg? Dette regner jeg med at fagfolk kan ta seg av, og vurdere. Vår jobb er å behandle dem bra….

    7. Tommy Ellingsen: takk for at du ser! Det er befriende å se at det finnes mennesker som faktisk leser hva jeg skriver. ?? For jeg skriver hverken om å få flere flyktninger “inn” eller flere flyktninger “ut” . Jeg skriver om god gammeldags folkeskikk. Om empati. Om å sette seg inn i andres situasjon og prøve å forstå. Takk for fin tilbakemelding ??

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg