Svangerskapsglød sa du?

GRAVID – bokstavene lyste mot meg fra testen jeg pent hadde lagt på gulvet. Jeg hadde jo ingen anelse om jeg faktisk var det – likevel kjente jeg på en eventuell skuffelse dersom testen skulle vise seg å være negativ. Det var den ikke!

Herregud så mange ganger jeg har tenkt på hvordan jeg skulle offentliggjøre det på bloggen. Jeg ser toppbloggerne i landet her briljere med nydelig påfunn. Ballonger og sløyfer, flotte bilder med nydelige mager, noen har ikke mage i det hele tatt, bare stramme magemuskler som gjemmer en fem måneder gammel baby. Det er utrolig! Men likevel vakkert, enhver kvinne er forskjellig, enhver graviditet likeså. Men jeg kan ikke annet enn å misunne de nykrøllete lokkene, de brune magene eller de ryddige stuene noen av disse nydelige bloggerne blir tatt bilde i / av

Jeg har mange ganger tenkt at neste gang jeg blir gravid kommer til å bli så deilig! 17 kilo mindre ved startvekt og en sunnere livsstil. Sist glødet jeg – til tross for det faktum at jeg var overvektig FØR jeg ble gravid! Huden var plettfri og nesa rund og stor 😀

Men denne gangen…

Tja.. hva skal jeg si..

Jeg hadde aldri tenkt på hvor tøft det skulle være å være i første trimester om sommeren. Det oser av sommerkropper på sosiale medier eller fine runde brune gravidmager og jeg – ja jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.

For det første har jeg ligget inne i flere uker! Jeg har levert Ingelin i barnehagen ( Les:i 10.30 tiden!! ) før jeg har kavet meg tilbake til seng. Jeg har vært særs lite ute i sola og over snittet mye i senga. Jeg har prøvd å fungere, hjelpe til i huset og her hjemme, men kvalmen har vært ekstrem. Tom skjønner det ikke helt – for hvor kvalm kan man egentlig være hvis man ikke spyr hele tiden? Er jeg nødt til å forklare meg? De fleste som har lidd av svangerskapskvalme vet hvor slitsomt det er. Jeg ligger hver natt og lurer på om jeg skal stikke fingeren i halsen for å kanskje lindre kvalmen i noen få minutter slik at jeg får sove. Jeg våkner hver natt rundt kl 2400 og er våken til kl 02.00 eller 03.00 – jeg er rævsliten når Ingelin vekker meg om morgenen!

jeg har spist så mye loff og sjokolade , og drukket mer cola og saft enn det jeg noen gang har gjort på 2 år!

Huden har plutselig reist tilbake til den pubertale alder – kvisene har fest i ansiktet mitt!!

 


Det nytter ikke engang å prøve å sminke det bort, rødheten blir borte, men nuppene synes enda bedre! La meg minne på at dette kun er en liten bit av festen som er i gang i ansiktet mitt om dagen.
 

Hormonene herjer med meg for fullt! Magen er langt fra ordentlig poppet ut. På en god dag, hvor jeg ikke har tisset eller prompet på en stund, ser magen riktig så gravid ut – som på bildet i forrige innlegg – men jeg ser overhodet ikke gravid ut. Tvert imot. Jeg er i den klassiske “oi, nå har hun lagt på seg litt fasen”.

Jeg er hormonell,kvalm, bleik, kvisete og halvfeit med vanvittig ømme pupper!! Jeg mener det – å snu seg i senga er et prosjekt! Det kjennes ut som om puppene sitter fast med borrelås i lakenet

 


Og nei, jeg har ikke tatt meg med bryet med å vaske speilet før bilde, klippe bort arsenalet av produkter under eller sminke meg for anledningen. Mye fordi Portugal akkurat scoret i EM finalen og kampen endelig ble spennende!

Uansett – Jeg hadde kanskje ikke følt meg så uvel hvis jeg hadde visst at jeg hadde vært tro mot et riktig kosthold. Men alle vet, til og med menn; at dagen derpå, så frister det ekstra med noe alternativ mat. Vel – jeg har dagen derpå-følelse hver dag, døgnet rundt!

Jeg håper så inderlige at formen blir bedre – for denne sommeren har hittil vært noe kjip for å si det mildt!

Ingelin er dog verdens søteste! Hun passer på, snakker til babyen i magen, tar vare på mamma og lager til og med ekte sølekake!

Nå blir det å legge budsjett for nye klær, truser og ikke minst BH’er. Velkommen i min mage lille venn, ta den energien du trenger fra meg for å vokse deg frisk og rask, men PS. Det er best du blir en lydig unge! ;D <3 <3 <3 

 

 

 

5 kommentarer
    1. Du har en fin blogg! Og gratulerer med svangerskapet! Jeg kan trøste deg med at glød, det kan du oppnå på alternative måter. F. eks spy ganske mye og lenge med hodet ned i en bøtte. Du verden så rød og fin man blir i kinna! Eller klemme masse kviser! Det var det nærmeste jeg kom glød i mine svangerskap iallefall…Vi var forresten i samme barselgruppe for sånn ca 100 år siden, gøy å se så skjønn og stor jenta di er blitt. Masse lykke til med ny huleboer!

    2. Godt at noen endelig setter ord på hvordan det faktisk føles. Sliter selv med veldig svangerskapskvalme i 1 trimester og nærmeste forklaringen jeg også har kommet til er dagen-derpå-følelse døgnet rundt. Og kostholdet blir deretter, kvisene også. Haha, ler når jeg leser blogginnleggene dine. 😀 de treffer! Gratulerer med graviditeten, forhåpentligvis går kvalmen over snart! 🙂

    3. Eli Lund: haha 😀 ja her var det mange gode “tips” 😀 så hyggelig å høre fra deg! 🙂 håper alt står bra til med deg og dine <3 God sommer og takk for lykkeønskninger 🙂

    4. Ida: så koselig 🙂 <3 Håper formen din også blir bedre / er blitt bedre 🙂 heldigvis er gevinsten stor <3 Kvisene har heldigvis gitt seg her nå, håper kvalmen er hakk i hæl 😀 God sommer og lykke til videre i svangerskapet <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg