PR-kåt eller budskap?

Jeg var egentlig blitt enig med meg selv og Tom at jeg kun skulle skrive om utroskapen hans én gang på bloggen og deretter la det ligge.

Da har jeg liksom fått tømt meg – delt tanker og følelser rundt det. Da har jeg igjen opprettet en slags form for maktbalanse. Jeg eier min egen historie og føler meg ikke lenger utenfor mitt eget forhold.

Men ved å dele noe så privat – så kommer det- ikke uforventet – en hel del med reaksjoner. De fleste er utelukkende støttende og rett og slett fantastiske. Noen spørrende og andre litt sinte.

Når det i tillegg blir bretttet ut på VG! Ja da kan dere tro folk sprerrer opp øynene.

Mange tenker sikkert – fy fader for en PR-kåt kjærring. I VG også nå liksom!

Men det skal dere ha klinkende klart. Jeg har ikke ringt til VG og bedt dem skrive en sak. VG tok kontakt med meg da de for tiden lager flere saker om utroskap og tilfeldigvis kom over blogginnlegget mitt.

Saken handler ikke om at OH store Iselin Guttormsen er blitt bedratt. “Verden” driter i Iselin – de vet ikke hvem jeg er engang – men de driter ikke i temaer som utroskap. Snarere tvert imot.

Utroskap er noe som de aller fleste har et forhold til. Enten det er at du selv har vært utro, har blitt bedratt, eller frykter det.

For det er jo en legitim frykt! At partneren din skal være utro.

Ifølge Lisa Tønne er faktisk over 50% av norske par utro!!

Hvorfor skjer det? Hvorfor er man utro? Hvordan klarer man å være utro? Man må da være blokket for empati og medfølelse? Klarer man å tilgi det? Hvordan skal man klare å tilgi det?

Jeg har ingen fasit, men ved å dele min historie – så kan jeg kanskje hjelpe.

Grunnen til at jeg takket ja til å bli intervjuet handler ikke om å sette Tom i et dårlig lys, ta hevn eller gi han en lærepenge. Det handler heller ei om å normalisere et slikt bedrag dithen at vi som samfunn skal akseptere det. Jeg vil ikke være med på å “legalisere” utroskap eller si at alle som blir bedratt bør tilgi.

Hvert tilfelle av utroskap er forskjellig, hvert menneske er individuelt . Å stå i dritten ved å tilgi og kjempe for forholdet er beintøft. Å pakke sakene og dra og kjempe for seg selv er beintøft.

Men jeg har lært så mye av å gå i parterapi. Blant annet at det ikke finnes noe annet offer enn den som er BLITT BEDRATT!! Om man er i en ond sirkel i forholdet, om man ikke har like mye tid til hverandre lenger, om det er småbarnsperiode, om det er sjalusi, trang økonomi eller føler seg lite sett – så er det ingen grunn til å være utro!!!

VI MÅ som mennesker OG som par kommuniesere mye bedre sammen!!!

Dette har vært så utrolig deilig for meg å høre og det er så deilig at Tom også forstår det. Hans ræva handlinger kan ikke skyldes på at jeg ikke har gitt ham det han har hatt behov for. Og nei – jeg snakker ikke om sex – jeg mener generelle behov i et forhold som å bli sett – føle seg elsket osv..

Det finnes en haug av forskjellige former for utroskap. Men en gyllen regel er vel at dersom du gjør noe som du skjuler for partneren din – så er du allerede utro- selvom du ikke har hatt sex, møtt en annen person osv. Og det som kanskje starter som noe “uskyldig” ender som ofte opp med å såre personen du faktisk deler livet ditt med. Det er IKKE greit!

 

Likevel vil jeg få frem at å bedra partneren sin- ikke definerer deg som menneske. Ihverfall ikke i mitt tilfelle. Tom er ikke kun den utro rasstappen som har tatt familien sin for gitt. Han er så mye mer.

Og når han nå viser med livet som innsats at han vil gjøre alt for meg og familien vår – så tror jeg han. Han er mer forelsket enn noen gang. Behandler meg som en dronning. Han er varm og lun, varsom og respektfull . Vi snakker, ler og gråter. Vi holder hender, trøster og tar vare på hverandre. Hadde det ikke vært for at Tom viste disse sidene – hadde jeg ikke kunnet fortsette et forhold eller familieliv med ham.

Tom er grunnen til at familien har holdt på å gå i total oppløsning , men han er også nå grunnen til at vi holder sammen.

Og for dere som lurer. Ja – Tom har lest og godkjent alt som er blitt skrevet rundt dette temaet, også VG sin artikkel.

Ha en nydelig søndag.

Her blir det regnværskos til himmelen ramler ned <3

 

 

28 kommentarer
    1. Du er en utrolig kul dame! Men jeg skjønner ikke hvordan du greier å tilgi han når han var utro i 4 år? Det er jo veldig lenge av forholdet deres. Men man vet vel ikke hva man hadde gjort før man er i en sånn situasjon selv. Jeg håper virkelig at det ordner seg for dere, så lenge det er det du vil. 🙂

    2. Synes det er fantastisk at du er så åpen. Har aldri hatt så mye til overs for bloggere, for å være helt ærlig. Synes det er så mye selvopptatthet og fasade. Du har gitt normaliteten et “ansikt”. Og derfor digger jeg deg.
      Vi trenger sånt!! En motvekt til alt det perfekte. For ingen er perfekt.
      Er veldig spent på om du pratet med “den andre kvinnen”? Husker at du skulle, men kan ikke huske at du fortalte noe mer om det…mulig jeg ikke fikk det med meg.

    3. Du skriver om utroskap i ulike former, og har tidligere skrevet om sviket som kommer av at den andre inviterer en uvelkommen fremmed inn i privatlivet og kjæresteforholdet. Hva tenker du rundt at du i flere år har invitert mange tusen inn i deres forhold ved å skrive om Toms feil og mangler? Noen ganger i humoristisk ordlag, andre ganger som forbannet kjæreste. Du har søkt og søker fremdeles støtte i sosiale medier, og blir glad når folk er enige i kommentarfeltet om hvor dumme menn (Tom) er osv. Dette er på ingen måte det samme som å være utro, men kanskje er det verdt å tenke litt på hvor lojaliteten ligger og bør ligge<3

    4. Kjenner jeg er litt forelsket i deg. Hurra for å stå for at livet ikke er en dans på roser og man kjemper for det man har. Da kan man si til seg selv og sine barn at vi prøvde og kjempet. Vær stolt❤️

    5. Jeg digger deg! Føler med deg! Men som Psykolog vil jeg anbefalt deg å tre ut av forholdet. De fleste kan leve med et ? uhell?, men over 4 år?
      4 år betyr halvparten av deres forhold. Da har han bedratt, drømt, levd et familieliv. Klarer du å ha det slik i 4 år, da er det et mønster. Få har samvittighet til det. To ganger har du vært gravid, han har bedratt. Vær så snill, tenk deg om. Lykke til.

    6. Jeg støtter psykologen over her. Mennesker opererer i mønster og Tom har bedratt deg systematisk i 4 år. Han har vært hos Henne samtidig som du er gravid – hvis jeg forstår dette riiktig. Hva må til for å ta inn over deg VALGENE han gjorde. Det var ikke et uhell i fylla, det var systematisk bedrag over FIRE år. Jeg tror du lurer deg selv, men bevis meg gjerne feil! Jeg har stått i det samme som deg, med små barn og utro mann (han følte seg heller ikke sett, stakkar, og jeg skulle selvsagt ptioritert han og ikke barna. Var ikke dette hans tur til å vise sin ekte kjærlighet og manndom ved å stille opp for meg og barna?) og ville aldri nedverdiget meg selv til å være sammen med en mann som behandler meg slik. Til det hadde jeg altfor mye selvrespekt. Dessuten, skulle jeg være sammen med en mann jeg har null respekt for? Og sim jeg aldri noen gang kom til å stole på? Nei takk.

    7. “Men en gyllen regel er vel at dersom du gjør noe som du skjuler for partneren din – så er du allerede utro- selvom du ikke har hatt sex, møtt en annen person osv”
      Nei det er ikke riktig i det hele tatt. Min partner tåler ikke at jeg jobber med kvinner. Da er det best å unngå å snakke om, nevne, eller i det hele tatt skjule det.
      Jeg ser det som en feil i hennes hjerne. Jeg har vokst opp med sinnslidelser så jeg vet at det er umulig å bruke rasjonelle argumenter mot slikt. Sjalusi. Noe jeg lever med, men noe som også krever at jeg skjuler saker.
      Det er ikke noe jeg har spesielt dårlig samvittighet for – det er faktisk ulovlig å gjøre det min parner vil – nemlig å skyve kvinner vekk på jobben. Jeg er senior så det vil som et minimum være diskriminerende.

    8. Synes det generelt sett er feigt å påberope seg titler i et kommentarfelt for så å anbefale noe til noen. Det burde man i så fall som profesjonell psykolog holde seg for god til. Helt ok å gi sine egne synspunkter, men å komme med profesjonelle anbefalinger blir for dumt. For alt vi vet er du 18 år fra Hønefoss og nettopp avlagt siste eksamen på vgs.

    9. Ærlig talt, du ser ut som ei sliten dukke, hadde jeg vært din type hadde jeg vært flau. Notorisk utro hadde jeg vært

    10. Anonym: Forstår at teksten kan tolkes feil. I ditt tilfelle med jobbsammenheng er det jo annerledes. Men i det man tar imot tlfnr fra en annen person eller søker spenning hos andre og er redd for at partneren din skal finne det ut – da skjuler du i mine øyne noe som ikke er greit. DA har du allerede gått for langt. At du jobber med kvinner, er i møter eller lignende men ikke ønsker å snakke om det hver gang du kommer hjem fordi du da vet at det blir det bråk, det må være en sak mellom deg og din partner og ikke den type hemmeligheter jeg referer til i innlegget 🙂

    11. Anonym: Utroskap finnes i mange forskjellige former. I mitt tilfelle er det mye som gjør det vanskelig å tilgi og noe som gjør det lettere. Dagene mine går opp og ned. For alt jeg vet ender det med at vi holder sammen , eller det kan hende at jeg etter en stund ser og føler at dette klarer jeg ikke leve med. Men jeg er ikke villig til å kaste alt til sjøs uten å ha prøvd. Fool me once – shame on you. Fool me twice – shame on me.

    12. Anette: Dette har jeg faktisk tenkt og reflekter over mange ganger og jeg synes det er kjempefint at du stiller nettopp dette spørsmålet. Det du nevner er ikke i nærheten av utroskap, men følelsen av blottleggelse og føle seg dum er nok tilstede i begge tilfellene. Jeg har snakket med Tom hver gang jeg skrevet innlegg. Noen ganger bryr han seg ikke, andre ganger vil han ikke at jeg skal publisere. Tor meg, jeg har flere innlegg som ikke er publisert. Lang historie kort og for å komme til en konklusjon: Mange av tingene, hendelsene og oppførselen jeg har skrevet om som Tom mener er flaut at kommer ut eller setter han i et dårlig lys har jeg sett på på denne måten: Hvis du gjør ting som utad vil sette deg i et dårlig lys – hvorfor i alle dager gjør du det da mot din nærmeste ? MAnge av innleggene mine er heller ikke rettet mot Tom som privatperson men mot holdninger og en machokultur som er på tide å bevisstgjøre. Mange menn mener ikke noe vondt – men de tenker heller ikke.

    13. Herlig: Tusen takk for melding <3 Jeg har faktisk pratet med den andre jenta og jeg snakket også om det på snappen for litt siden, så da gikk du dessverre glipp av det, men jeg får nok skrive et innlegg om det også 🙂 <3

    14. Jeg er ikke 18 år. Jeg er Psykolog. Iselin, du er så smart og selvstendig, omtenksom og god. Jeg vil deg bare ditt beste. Jeg håper du skjønner det. Ikke gå på akkord med deg selv, du er for verdifull. Igjen, lykke til🦋

      1. Haha, alle psykologer vet at det ikke skrives med stor P. Ingen psykologer ville heller rådet noen til det ene eller det andre i et kommentarfelt. Hilsen psykolog.

    15. Håper du skriver et innlegg om hvordan det var å møte den andre kvinnen…er utrolig spent på å høre hvordan du opplevde opplevde det.

    16. Til alle som ikke har lært av mora si at «hvis du ikke har noe pent å si, så ikke si det i det hele tatt».
      Altså HALLO! Er dere som kommenterer slike stygge kommentarer klar over hva dere egentlig sier? Er dere klar over hvor skjørt et menneskesinn og et menneskeliv er? Skjønner dere i det hele tatt selv hva dere gjør? Vet du hvor lite som skal til før du har ødelagt noens liv? Hva en ussel setning kan gjøre? Skjerp dere. Det er en stor skam. Sett deg ned og se for deg at det er du som får den kommentaren sendt til deg, hvordan ville du ha følt det? Vil du fortsatt sende de stygge kommentarene dine til noen andre?
      Dere kan potensielt ødelegge liv,psyken til andre, et forhold – er det virkelig verdt det? Er det kult å mobbe? Er det morsomt å ha på samvittigheten at dere potensielt kan være med på å ødelegge andres liv? Tviler..
      Vi alle er forskjellig, vi har forskjellige verdier, synspunkter og holdninger – liker du ikke det du ser, så scroll forbi, det koster deg ikke én kalori ekstra.
      THE POWER OF FUCKING WORDS – SKJERPINGS!
      Jeg er jævlig takknemlig for at du er åpen om noe så sårt, du har et stort sinn og det skal du jaggu ha creds for! Heia🙌🏻

    17. Elsker hvor saklig og ydmyk du er når folk er krasse! Jeg hadde nok blitt irritert, kudos! Ditt liv, dine valg. Ingen andres. Står respekt av at du gir Tom en sjans. Jeg vet at folk kan endre seg etter HARD jobbing. Bare de vil. Og d virker som tom ønsker det.

    18. Jeg er i grunn enig i mye av det du skriver, selv om jeg synes det tidvis blir litt for snevert og mangler litt nyanser(selv om jeg ser tendensene til at du prøver). Anbefaler litteratur fra Sissel Gran om utroskap.
      Selv var jeg utro mot mannen min (som jeg var sammen med i 12 år) ved to tilfeller, og den skyldfølelsen og skammen som man sitter igjen med er overhodet ikke verdt det, MEN – for det er et stort men her. I noen tilfeller oppstår utroskap for en grunn. En legitim grunn som ikke kan sees på som en unnskyldning, men som kan skape forståelse for hvorfor det i utgangspunktet skjedde. I mitt eget tilfelle oppstod utroskap som en reaksjon på psykisk vold og annen kontrollerende atferd man kan se hos personer med personlighetsforstyrrelse. Vi er alle mennesker – og mennesker gjør feil. Så selv om utroskap gjør fryktelig vondt, så vil det for mange være gjeldende og se seg selv i det store bildet og skape forståelse for hvorfor mennesker handler på den måten man gjør, selv om man vet at det er feil. Psykologi er komplekst og man trenger god refleksjonsevne for å skape forståelse omkring temaer som nettopp utroskap.
      Ellers synes jeg sitatet ditt om at en person som har vært utro ikke skal defineres ut i fra det.
      Jeg heier på dere begge, og synes personlig det er verdt å jobbe for forholdet om begge ønsker det! Det står det respekt av.

    19. En som har vært utro: takk for utfyllende tilbakemelding. Som sagt så er jeg ingen fagperson. det er bare meg og mine tanker.” At jeg prøver å være nyanser”t vet jeg ikke hvordan jeg skal tolke. For jeg prøver absolutt ikke å være noe som helst- da denne situasjonen og hvordan jeg jeg skal håndtere den er helt nytt for meg. samtidig prøver jeg å være rasjonell og se mer enn bare et menneske som er utro. Sissel Gran vet hvem er – men bør definitivt lese mer av hennes litteratur. 🙂 Når det gjelder å være i et fysisk og psykisk voldelig forhold – vet jeg også desverre en hel del. Det er et under at jeg ikke søkte trygghet et annet sted når jeg selv var i et slikt forhold- så jeg forstår deg godt . Jeg dømmer ingen og prøver heller ei å si eller være noe jeg ikke er. Jeg føler bare genuint at fordommene og tabuet rundt utroskap er like ødeleggende som utroskapet i seg selv . øvingen vet egentlig h orden man skal takle det – før man selv sitter i situasjonen . Takk for ytringer og at du deler din historie og ikke minst lykkeønskninger <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg