“Kjære pappa”

Dette innlegget er dedikert til ALLE fedre, blivende fedre, gutter og menn! 

Kjære pappa – jeg vet du vil godt – jeg vet du vil beskytte meg , med nebb og klør – passe på meg – gå gjennom ild og vann for meg – sørge for at ingenting vondt skal skje meg.  Problemet er bare at jeg er født jente.

Vi lever i 2015 – trer straks inn i et nytt år – 2016!

Vi ser på oss selv som liberale – moderne. Vi kunne ikke tatt mer feil.

Vi peker fingre mot muslimske land, trekker paralleller med europeiske land på 1560 tallet – heksejakt – videre: kvinnesyn. “De” henger så langt etter lirer vi av oss. Vi er tross alt i 2015 og Norge har et moderne kvinnesyn.

Det er FEIL! Kvinnesynet er langt fra moderne – i forhold til hvilken tid vi lever i – og likestillingen er langt fra der den bør være.

Når en jente, dame, kvinne i dagens såkalte moderne samfunn hever stemmen og taler sin sak- vår sak, tar det ikke lang tid før heksejakten starter. Rødstrømpe !- jævla feminist! – Ottarmedlem!

Menn ( og ofte andre jenter også ) lirer av seg spydigheter. Å være en kvinnesakskvinne er negativt ladet. Hvorfor?!!!

Jeg er så fantastisk lei av uvitende voksne mennesker!!

Det er kanskje ikke vondt ment, men det skjer og det er ikke greit. Jeg har lenge lurt på hvordan jeg skal få satt ord på mine følelser vedrørende dette temaet.

Som kvinne og mor til ei jente har jeg pådratt meg mer bekymringer i livet enn nødvendig. Jeg er så redd for at det skal skje henne noe – ikke bare nå som hun er liten, men også når hun blir en ung og selvstendig kvinne. Redd for at hun skal havne i de samme fellene jeg gikk i.

Vi lærer jentene våre alt de skal passe seg for – alt de IKKE skal si – alt de ikke kan ha på seg og hvordan de skal oppføre seg og hvordan de ikke skal oppføre seg. Vi lærer de om farer -og hvordan de skal unngå dem. Vi lærer og beskytter ,beskytter og lærer – jentene.

Nå er det på tide at vi tar tak i guttene , i mannfolka!! Dere mener kanskje ikke vondt, men kjære pappa – gjør din datter,din sønn og deg selv en tjeneste : Se og del denne videoen:

#kjærepappa

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg