Nok er nok!

2016 er i gang! Herregud, 2016!!

Livet går så altfor fort og noen ganger skremmer tanken på at vi en dag ikke er her mer – veldig. Jeg tenker ikke ofte på det, men når tanken inntreffer , skremmer den litt – den gjør det. Men en ting er sikkert. Vi har kun ett liv – ihvertfall som vi vil huske –  og det skal jeg leve slik jeg vil.

2015 har både gledet og sjokkert. Gledene har jeg som oftest delt med dere, men jeg har vært litt mer reservert når det gjelder ting som har såret, gjort meg sint eller sjokkert. Og i året som har gått er det definitivt mange som har sjokkert.

Aldri før , så lenge jeg har levd, har det vært så mye krig og elendighet som i 2015. Ikke som har blitt belyst av media eller som jeg har fått med meg ihvertfall. Og aldri før har jeg blitt så sjokkert over mennesker som sitter trygt og godt i sine egne varme hjem og spyr av seg med kommentarer rundt nettopp dette.

Jeg skal ikke skryte på meg min politiske kunnskap – for jeg har som veldig mange andre en hel verden å sette meg inn i. Men medmenneskelighet og empati har jeg –  og det er som oftest vi – med disse egenskapene som velger å holde kjeft i de store debattene som foregår på sosiale medier. Ihvertfall jeg. Jeg vil liksom ikke kaste tørr ved på bålet. Vil ikke at noen skal bli sinte på meg. Men nå er nok nok.

Jeg skammer meg over enkelte “venner” på facebook. Jeg skammer meg over synspunktene deres og om ikke meningene deres ( for jeg respekterer at man ser på ting forskjellig) så ihvertfall måten ting blir sagt på/ skrevet på. Jeg skammer meg over de hjerteløse, respektløse , egoistiske og dumme, både hva gjelder politikk, flyktningshjelp, kvinnesyn og likestilling. Facebook og andre sosiale medier er skremmende; De gir “giftige” meninger en plattform – på den andre siden får man jo sett menneskers virkelige “jeg”.

Jeg sier som min kjære svigermor: Hvordan er det disse menneskene egentlig ønsker  å bli oppfattet ? Det gjelder ikke bare tragediene som daglig dukker opp i media, men livet generelt. Sure folk, sutrete folk, nærtagende folk uten form for selvironi. Sjalusi, baksnakking, utnytting, selvopptatthet, griskhet.

I 2016 skal jeg være mer ærlig. Jeg skal rose de som fortjener det. Fortelle de at jeg setter pris på de – det gjør vi generelt altfor lite. Vi nordmenn er trauste sånn sett – Og jeg skal ikke bare snu det motsatte kinnet til når noen tråkker over streken.

Drittsekker tråkker folk på tærne stadig vekk. “Unna vei – her kommer jeg” roper nesa deres som peker strakt i sky.

Vel, det er bare å komme hit , men bli ikke sjokkert når jeg påpeker hvilke råtten kukost du er – på veien.

En frekk kukost jeg fant på nett

I 2016 skal jeg bli flinkere til å si ifra, jobbe med tålmodigheten min, takle diskusjoner bedre, ikke la meg bli tråkket på og ihvertfall ikke se på at andre blir det. Jeg skal komme tilbake på den flotte og sunne stien jeg for ikke lenge siden var på –  og jeg skal stole mer på meg selv.  Jeg skal bli flinkere til å si nei – for jeg tar på meg ( som så veldig mange andre) altfor mange oppgaver og jeg skal definitivt bli flinkere til å si JA til Tom ;D

Jeg ønsker dere alle et fantastisk år! La festlighetene begynne 😀 <3 <3 <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg