Jævla feminist!!!

Jeg burde sove, klokken er i skrivende stund kl 00.21. Jeg klarer ikke sove, jeg er lys våken. Kvinnedagen paserte meg som en svak vind i håret. Jeg sovnet kl 2100 – dæv sliten. Jeg våknet med panikk over at jeg ikke hadde publisert et saftig innlegg om akkurat denne dagen – om hvorfor jeg er feminist.

Hvor frustrert jeg er over misbruket av dette ordet. Feminist. Jævla rødstrømpe – Ottarkjærring. Jeg blir flau på vegne av alle som spyr dette ordet ut med negativ ladning. Både damer og menn.  Feminisme er en fantastisk ting, feminister er fantastiske – tenk hva de har utrettet i årrekker! Det er på grunn av feminister at vi i dag har et styrket vern for gravide på jobben. Det er på grunna av feminister at kvinner i dag har stemmrett. Det er på grunn av feminister at kampen mot barneekteskap nå er forbudt i land som for eksempel Malawi. Feminister! 

Jeg kunne ramset opp i det lange og det breie, jeg kunne forbannet meg over hvor dumme mennesker er – som tråkker på det flotte arbeidet feminister gjør. Både kvinner og menn. Dere er dumme! Dumme som tror at feminister kun er en gjeng med gråhårete damer med hår under armene. Som aldri bruker sminke eller parfyme og som kler seg i sennepsgule strømper og burgunderrøde høyhalsede gensere. Dere er dumme eller skal jeg si uvitende – jævla uvitende!!!

Jeg er ikke den fremste feministen – jeg marsjerer ikke tog hver gang sjansen byr seg – jeg burde gjort det mer. Jeg skriker ikke høyest om saker som brenner – selvom jeg burde gjort det mer. 

Men kvinnen burde ikke bare feires den 8 mars. Hun skal respekteres! Og ikke bare på denne dag, men alle dager! Så selvom jeg ikke marsjerer fremst i togene, så prøver jeg å gjøre det via bloggen og i hverdagen – hver dag.

Da jeg skrev låta MIRROR var det blant annet dette jeg tenkte på.  Presset som dessverre den dag i dag eskisterer fordi diskrimenring av damer og jenter fortsatt lever i beste i velgående.


Vi har dessverre en laaang vei å gå!     Bildet er hentet fra ragnhildas.blogspot.no

 

For at dere skal forstå bedre hva jeg mener med dette kan dere lett klikke dere inn på dette fantstiske innlegget her . Marta Breen – jeg hyller deg!! 

Vi kan dog ikke forvente at alle skal hylle oss -kvinnen. VI kan ikke forvente at alle skal ha forståelse -eller kommer til å respektere oss – men vi kan ihvertfall respektere hverandre!!

Ikke minst oss selv!

Be kind!!

Iselin <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg