Den grusomme praten

Da har jeg hatt praten med Ingelin!

Praten man egentlig ikke skulle behøve å ha med barna sine, men som man, i mine øyne, må.

Ingen barn i verden skulle behøvd å ha dette som en bekymring, de er barn! De skal leke, utforske og ha det gøy. Ikke være redd for ting og MENNESKER som kan gjøre dem vondt. 

Men den siste tiden har det stadig dukket opp flere saker i media. Saker som omhandler barnehageansatte som forgriper seg på barn. Det skjærer i hjertet og jeg grøsser over hele kroppen. Hvem i alle dager er det som kan finne på å gjøre noe slikt??! Hvem er det som er så syke i hodet sitt at de utfører slike grusomme handlinger?!!!

Jeg vet jo egentlig svaret. Vi lever i en syk verden! – og jeg tror ikke den har blitt sykere med årene – det er bare flere som blir tatt – og vi er flere som får vite om det.

Vi foreldre sender barna våre i barnehagen i god tro. Vi stoler fult og helt på alle som jobber der og vi er så takknemlige for innsatsen, lærdommen og oppdragelsen de gir barna våre – Jeg gjør ihvertfall det. Men sannheten er jo at det egentlig aldri er noen garanti. Man vet jo aldri egentlig helt.

Det er fryktelig trist og det er fryktelig ekkelt og tenke på – å vite – at dette faktisk er sannheten. Ikke minst for våre kjære barn – men også for de som jobber i barnehagen. Og i denne sammenheng – mannlige pedagoger og ansatte.  

Føler de seg uglesett? Føler de at vi som foreldre ser på de med skeptiske øyne – at vi ikke stoler på dem – at vi tror at akkurat HAN er en seksualforbryter? Det kan ikke være lett for de mannlige ansatte heller – som sitter igjen og gjør en fantastisk jobb – mens det i media florerer om pedofile menn i barnehager.

 

Jeg hadde uansett praten med Ingelin i går. Om at ingen voksne skulle leke hemmelige voksenleker med henne. Ingen voksne skulle ta på tissen hennes og ingen voksen skulle si at hun måtte ta på tissen deres. Jeg sa ordene med en kvalmende fornemmelse i halsen og Ingelin svarte og nikket som om vi pratet om fargestiftene i penalet. 

Hun blir fire år i sommer. Kropp, promp og tiss er fortsatt høyaktuelt – fortsatt morsomt. 

Jeg synes det er vanskelig. For de ansatte i barnehagen skal jo få lov til å hjelpe henne på do og tørke henne – og jeg vil jo ikke at min kjære lille datter skal skjemmes over kroppen sin.

Hun er snart fire år – hun SKAL løpe naken rundt på plenen i sommer og ikke vie nakenheten en tanke – hun skal kunne dusje med mamma eller pappa uten at det er rart.  Barna skal også få utforske hverandre. De KOMMER til å utforske hverandre! Se på hverandres tisser – fundere, undre, le og akseptere.

Men jeg må også lære henne at ingen voksne skal leke hemmelige voksenleker med henne eller noen andre barn! Det er ingen voksne som skal ta på tissen hennes og hun skal ikke ta på tissen til en voksen. Det er ikke lov!! Og hvis noen voksen spør henne om det – eller gjør det – så skal hun skrike så høyt hun kan og hun skal fortelle det til mamma og pappa. Til oss kan hun fortelle alt.

Jeg er nå supernøye når Ingelin vil fortelle meg noe, om det er en hendelse i barnehagen, om det er noe hun har ødelagt eller knust. Jeg blir aldri sint og takker henne ALLTID for at hun forteller meg det. Noen ganger spør hun om vi kan gå inn på rommet og prate alene. Når vi så setter oss ned kan det enten bare være tøysesnakk om promp – andre ganger kan det være om et barn hun har kranglet med i barnehagen, at pappa er teit – eller at jeg er dum.  

Jeg tar uansett hennes behov for å snakke med meg på høyeste alvor. For hun blir hørt og skal vite at hun alltid vil bli det. <3

Hva synes dere om en slik prat? Har dere hatt det med deres barn? Er jeg paranoid eller bør vi alle være flinkere til å ha denne praten med barna våre? 

God klem fra Iselin 


Fra Ingelin sitt første barnehage-år. Foto: Alessandra Langum

 


Foto: Alessandra Langum

 


Foto: Myrullpiken Landhandleri

 

 

4 kommentarer
    1. Hei. Først vil jeg si at jeg synes det er utrolig bra at du har tenkt å snakke med din datter om dette. Det er kjempeviktig, og som du sier, så kan vi dessverre ikke stole på alle voksne. Jeg har akkurat hatt denne praten med mine tre døtre som er fire, seks og åtte år. Vi snakket om det sammen på badet under kveldsstellet, når det vanligvis blir snakk om rompe, tiss og promp mens de kler av seg.
      Jeg innledet samtalen ganske spontant fordi jeg merket at de lekte med å liksom komme borti hverandres “tissemuser” som vi kaller det i vår familie. Da ble det ganske naturlig å snakke om det med grensesetting i forhold til kroppene våre. Vi snakket om at vi selv skal bestemme over kroppen vår, at våre private deler er det ingen som skal få ta på etc. Samtidig som jeg understreket at de alltid kan og må fortelle mamma om noe slikt skjer. Det ble en fin prat, der jeg følte alle tre jentene hang med på dette.
      Glad ble jeg naturligvis da jeg et par dager senere observerte at min åtteåring stopper midt i en fysisk lek og sier: – Dette får du ikke lov til, kroppen min er privat! Jeg tror at når barna får det inn tidlig hvilke grenser de skal sette for kroppen sin, så har de lettere for å uttrykke og utøve grensesettingen også senere. Ha en fin dag 🙂

    2. For en fantastisk kommunikasjon du har med din datter! Jeg håper at jeg skal kunne bli like flink som deg til nettopp det. Min datter har nå blitt 2 år og kanskje er det på tide for meg også å ta praten. Jeg synes det er helt riktig av deg, og håper at barna forstår at de fortsatt kan løpe rundt nakne og titte på hverandre i barnehagen, selv om de må si ifra hvis noen voksne gjør eller sier noe de ikke vil være med på. Det er trist at det er slik..

    3. Line: Så herlig å høre! 🙂 At barna dine tar til seg det du sier! For jeg må ærlig innrømme at jeg innser at jeg må ta denne praten oftere. På badet under kveldsstell og bading er naturlig her også – spesielt når man dusjer sammen. Da kommer det mange spørsmål om det ene og det andre 🙂 Vi får opplyse barna våre etter beste evne, stille spørsmål og følge med. Takk for hyggelig tilbakemelding fra deg! Ha en strålende dag ! 🙂

      Klem Iselin

    4. Monika: Takk for koselig tilbakemelding <3 Jeg pratet ihvertfall med Ingelin også når hun var to år - da rettet mot at tissen hennes bare var hennes og ingen andre skulle ta på den. Men er ikke før nå at vi har snakket om at det finnes voksne mennesker som kanskje vil "leke". Heller opplyse " for tidlig " og "for mange ganger" - enn for få og for sent <3 Ha en vidunderlig dag!

      Klem Iselin <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg