En skam for den norske folkedrakta!

I de siste dagene har hatmeldinger og rasistiske utsagn haglet mot islamske Sahfana M. Ali (37).

Hun fikk en skreddersydd bunad av mannen Ingve i en  hyggelig og omtenksom brudegave.

I tillegg til bunaden fikk hun også brodert på tradsisjonsrike mønstre på en sort Hijab, slik at denne skulle stå i stil med resten av bunaden.

Jeg personlig synes dette ser fantastisk ut!

Bildene er hentet fra Dagbladet.no

 

På facebook har jeg sett flere dele denne artikkelen med avsky for denne vakre kvinnen som stolt bærer bunaden sin. Mange sier det er en skam, noen uttrykker kvalme og forakt. 

Jeg kan ikke annet enn å måpe! Kødder dere?! Virkelig??  En muslimsk kvinne, gift med en norsk mann, integrert og stolt.

Blir dere kvalme fordi hun bruker en norsk bunad med hijab til? 

Henger vi fortsatt igjen på 15-1600-tallet? Driver vi fortsatt med heksejakt?

Dere brauter høyt med nesa i sky over at dette er en skam for den norske folkedrakta, den norske tradisjon og kulturarv! Dette er å tråkke det norske folk og den norske bunaden på tærne. 

Jeg ler så jeg tisser på meg av dere. Dere staute , tradisjonsrike og stolte nordmenn, som raver dritings rundt i folkedrakta deres, med de nyeste solbrillene på nesa og bobler i hånda. Dere sleper det norske flagget etter dere langs asfalten etter en hard 17-mai feiring. Kanskje har dere til og med driti i flagget – er så lite praktisk liksom. Noen av dere har ikke engang en bunad. Skal man hakke på dere da? For at dere ikke bærer en norsk folkedrakt på selveste 17 mai og ærer den norske kulturarven. Nei – for når folk ikke har råd til en slik drakt – så respekterer man det – man respekterer at andre har et annet klesvalg på en dag som denne. Så hvorfor skal det være så vanskelig å respektere en muslimsk kvinne i bunad og Hijab? !

Forøvrig jævlig kjipt at det ikke er fridag dagen derpå, du kommer til å være fyllesyk på jobb. Så der trapper du opp – den stolte staute norske statsborger –  dårlig i formen etter dagsfylla på 17 mai. Bunaden din ligger henslengt på gulvet hjemme og stinker alkohol og ånden din likeså.  Hvor er stoltheten og respekten for den norske bunaden i det?

Kan ikke folk få lov til å gå i hva faen de vil uten å bli hetset? Jeg blir lam i rævhølet av de som slenger med leppa på grunn av dette.

Vil forøvrig vise til Martine Aurdal sitt bilde på instagram – trenger jeg si mer? 

Dere som ytrer så sterke meninger rundt Hijab og bunad – dere burde jo heller be norske jenter som IKKE bærer disse hodeplaggene om å skamme seg. De tar jo ikke vare på den norske kulturarven ved å ikke bære skautet til den representative bunaden.

Nei kjøss meg der sola aldri skinner. Folk skal få lov til å gå i hva de vil – bunad eller ei – enten med skaut eller hijab eller ingen av delene! 

Men sånn for ordens skyld: De av dere som våger å ikle dere en tysk folkedrakt uten å være innehaver av ekte tysk blod – vil få en offentlig hatmelding på facebook av meg! Bare så det er sagt ! 

NB ! OBS OBS! ACHTUNG ACHTUNG! Bildet nedenfor viser tyske folkedrakter med NORSKE sløyfer i håret og NORSKE bunadssko!

Mine sko er ikke engangs bunadssko – de er helt vanlige røde lakk-pumps!!

Jeg vet ikke hvem som kommer til å gå mest av skaftet – tyskere eller nordmenn, men en ting er sikkert: Jeg kunne ikke gitt mer blanke – og det burde virkelig ikke dere hatere gjøre heller !

Iselin

P.s : Sahfana, du ser aldeles nydelig ut i bunaden din og hijaben din er råflott til drakten! Håper du bruker den neste 17 mai også.<3

8 kommentarer
    1. Skjønner litt at folk synes det ser rart ut, men det er ikke løsningen å hetse og hate. La folk være som de vil, og pass på en selv, sier nå jeg 😀 Håper du har en flott dag! Feel free til å ta en titt innom bloggen min og følge den 🙂

    2. Haha, så velskrevet innlegg! Og en annen ting: Når nordmenn fant inspirasjon til bunadene sine, hvor tror du de hentet den fra? Utlandet. Både bunader og rosemaling og annet “rotnorsk” har masse inspirasjon fra utlandet.
      Fantastisk innlegg, og så bra skrevet! For et driv!

    3. Er ikke enig med deg . Men greit skrevet . Men la meg være uenig , ellers er du verken bedre eller verre en det du kritiserer . Syntes hijab til bunad er skit . Hadde i tillegg blitt aldeles rasende om folk tok seg friheter til og tilpasse bunad etter egne ønsker om jeg hadde designet, bunad. Enten de var norsk eller pakistansk . La bunader være som den er .

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg