04.08.2016

04.08-2016 og jeg har bokstavelig talt krabbet meg inn i uke 17 av svangerskapet. Jeg er i dag akkurat 16 uker på vei – fire måneder!

Jeg har enda ikke fått innkallelse til første ordinære ultralydtime ved sykehuset – men det kommer nå snart – iløpet av de nærmeste dagene.

Min første jordmortime er neste fredag og selvom jeg allerede har hatt en privat ultralydtime ved kvinneklinikken gleder jeg meg til å vite mer om hva som skjer med lille nurket i magen. 

Jeg kan nå kjenne små lette bevegelser. Noen dager er det helt stille – andre dager kjenner jeg det flere ganger  – da råder det ingen tvil. 

Formen er som den er – den får jeg ikke gjort noe med. Jeg er vanvittig trøtt og blir fort kvalm og kaster opp om jeg spiser en gaffel for mye av maten eller anstrenger meg for mye. Mye av maten som jeg dog ikke tålte lukten eller synet av før er nå tilbake på listen over hva jeg klarer å spise. Egg er på vei tilbake – det er jeg glad for!

Jeg kunne ønske jeg kunne legge ut bilder og tips av sunne matretter jeg nå propper i meg. Fisk, salater, frukt og grønt. Men jeg er bare ikke der helt enda kjenner jeg. Mitt must have om morningen er et glass oboy og en skive med leverpostei. Jeg har dog begynt med tran og sanasol hver eneste dag. Det er jeg rimelig stolt av! 

Magen er ..tja… hva skal jeg si.. noen dager er den oppblåst og fin – den ser mer andre ord skikkelig gravid og fin ut. Andre dager ser den bare ut som en slapp bilring under navelen. Jeg blir liksom ikke helt klok på den. Jeg er nå i en fase hvor jeg enten kan prøve å skjule den eller bare gjøre den enda mer synlig.Jeg velger stort sett det siste.

I noen kjoler ser det for-eksempel ut som om jeg prøver å skjule feriemagen som har lagt på seg 3 kilo, da skal det liksom ikke mer enn et lite vindkast til – før den deigete magen vises. Jeg velger derfor å ha et belte eller noe annet å knyte rundt magen – rett under puppene. En litt sånn “nei jeg er ikke bare blitt lat og tjukk i ferien – jeg er blitt gravid….. og lat” Det funker for meg ihvertfall.

Jeg gleder meg veldig til å bli i bedre form og jeg jeg vet så altfor godt hvilke fallgruver jeg må holde meg unna når det gjelder kostholdet. Jeg vet jeg er langt unna den livsstilen jeg ønsker, men akkurat nå følger jeg egentlig bare det kroppen ønsker. Trenger jeg tre brødskiver på morningen – så skal den få det – orker den ingenting – skal jeg ikke presse i meg noe. Jeg føler med andre ord at jeg har grei kontroll på hva jeg spiser selvom det blir mer sjokolade og Oboy enn ellers. 

Huset er et kapittel for seg selv om dagen da alt som ble lovet at skulle være ferdig når vi kom hjem – ikke er blitt gjort. Ikke en jævla dritt rett og slett! Det har stått stille i flere uker. Vi er selvfølgelig dypt skuffet og fortvilet og må hive oss rundt som gale for å få orden på dette kaoset. Jeg har tømt lungene mine i telefon ørten ganger den siste uken, testosteronet i kroppen koker, men med mindre at jeg vil at babyen i magen skal komme ut som sinnataggen med skjegg – er jeg nødt til å roe meg ned. Jeg prøver derfor å puste rolig etter beste evne..

Ellers er kroppen som den skal være under en graviditet – svingende humør – tydligere strekkmerker – kjempevonde og store pupper, dårlig nattesøvn, kvalme, trøtthet,mer utfloooooooooood og større søtsug. Jeg har også et litt anstrengt forhold til Toms tiss – annet enn at den bråker noe voldsomt når den tisser.

Det er liksom som om jeg bærer litt nag til den for all elendigheten jeg nå går igjennom. Det er et særs kompleks “love and hate relationship” akkurat nå. Litt sånn:  Ja du er fin og du sprer mye glede – men…. YOU! – YOU DID THIS!! 

Så i takt med at formen forhåpentligvis blir bedre med tiden – håper jeg at jeg også kan bli bedre venn med Tom the penis. Det hadde vært meget hyggelig for oss begge.

Nyt ferien, hverdagen og livet. Det SKAL gå opp og ned  – hele tiden <3

 

 

 

6 kommentarer
    1. Lykke til med graviditeten;-)
      (Ps jeg fikk ikke innkalling til sykehuset, de hadde glemt meg, sånn i tilfelle du ikke hører noe så ring de ☺️)

    2. Nesten godt å lese at det ikke bare er meg 😝 Gravid i uke 14 og plaget med oppkast/kvalme! Som resulterer i bare jeg spiser er jeg fornøyd og ekstrem trøtt! Lykke til videre med graviditeten! ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg