Olje, bind og soppkrem!

1 september og 20 uker! I dag er vi 20 uker på vei! 

Vi skal jo etter retten være halvveis, men appene mine på telefonen er ikke helt enig. Ifølge jordmor er termin 22 januar – dette er riktig. Dagen jeg går inn i neste uke er derfor på torsdager. Den ene appen sier jeg er halvveis i dag – 20 uker – men da har jeg termin 19 januar. Den andre appen sier noe annet, det er jo ikke til å bli klok av..

 

Uansett: Jeg følger jordmor! Så i dag er vi halvveis! En stor milepæl. Vi er nå midtveis i svangerskapet og tiden frem til vi får se vår nye lille skatt kommer sikkert til å gå fort.  

Med Ingelin gikk det veldig tregt, men da hadde vi alt på stell. Alt var handlet inn, barnerommet var ferdig, vognen stod klar, klær var vasket og brettet og lagt i skap. Vi gikk bare og ventet! Slik er det ikke denne gangen. Det er liksom ikke kun et barnerom som skal rekkes å bli ferdig før termin, det er et helt hus!!! 

Tiden går nå til å få huset ferdig, pakke ned, gjøre klart til flytting, vaske huset, rydde vekk og sortere søppel/matrialer og verktøy, lage budsjett og handle inn til huset.

VI trenger jo alt – jeg mener ALT. Hvitevarer, møbler ( noe har vi jo kjøpt ) TVer, anlegg, lamper, tepper, tilbehør, alt til barnerom og barnevogn, ja til og med bil skal vi kjøpe! Og med et bekken som har slått seg vrang, så sniker stresset seg så smått innpå. 

Men jeg vet vi skal rekke det! Jeg tror det! Jo vi gjør det. Vi skal være inne i god tid før jul – vi skal være på plass i god tid før november – ja fader – jeg må kjøpe masse ny julepynt! 

Så ja, denne gangen VET jeg at tiden frem til fødsel vil gå vesentlig mye fortere enn forrige gang. 

Formen er bedre. Kvalmen har blitt mye bedre og den verste trøttheten har gitt seg, men svimmelhet, skiftene dorytme og våkennetter holder i som harde donglebær i  mannerumpe.

Magen begynner å ta form…..når jeg står!  Når jeg sitter – ser den fortsatt ut som stor bilring. Vesla rører på seg hver eneste dag og ofte. Det er nok ikke lenge til storesøster klarer å kjenne sparkene gjennom magen <3

Men selvom jeg føler meg bedre, så bør egentlig Tom aldri få vite det. For hvis han forstår at jeg ikke lenger er så kvalm – så må jeg jo være i kjempeform! Fit for fight – klar for alt!

 

Vel la meg forklare noe her….

For selvom de værste “vondtene” er over – så finnes det nok av småsnadder som kan gjøre humøret surere enn en sitron. 

Dorytmen min er en klagesang – mildt sagt – det skifter mellom dager uten noenting og forstoppelser værre enn en trang fødsel til lange netter med magekramper og en bosituasjon på dosetet.  Jeg propper i meg vitaminer og tilskudd for å få en form for balanse, det fungerer litt. 

 

Tissekona mi er også  ei sutrende klagesang.  For aldri før har jeg jevnlig måttet bruke bind under svangerskapet. Vel, denne “kona” krever det denne gangen.

Dette igjen medfører enda mer ubehag og frøken Soppsara besøker Tissekone titt og ofte.  Eller jeg vet jo ikke for sikkerhet – men jeg regner med det – de som vet – de vet!!  

Å dusje på kveldene er som nirvana – eller det å tørke seg etter å ha tissa på do.

Tissekona liker dog ikke all denne oppmerksomheten og henger bokstavelig talt med leppa etter en kveldsdusj. Jeg føler meg mer eller mindre som baguetten til venstre til tilder:

Jeg føler meg med andre ord bedre, råmelka har til og med begynt å melde sin ankomst!

Jeg føler meg rå! Jeg føler meg kvinnelig!

Kroppen min gjør seg klar og det er helt rått!!!  Men det er ikke noe vits å late som om alt er tipp topp hele tiden. Jeg regner med, nei jeg VET at majoriteten av gravide kvinner har det slik – eller går gjennom noe slikt.

 

Menn vil ikke vite av det. Og jeg ser den – men når jenta dere venter barn med er litt grinete eller ikke viser den store entusiasmen rundt idéen om å hoppe i høyet, så ha litt forståelse. Tenk at det kan være andre grunner hun kanskje ikke vil prate om som er årsaken. Tom derimot får klinkende klar beskjed – han vet ;D

Hei og hopp – gravidkroppen er topp! 

How I feel right now

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg