Når fader skal han forstå?????

“Jeg går bare ut og snekrer litt på terrassen jeg” – lyder det fra Tom som allerede har tatt på seg skoene.

“Nei det gjør du så faen ikke ” svarer jeg fra stua med én unge på armen, én lekende på gulvet og et stinkede hår fult av gulp.

“Du kan gjøre som meg” – fortsetter jeg. ” Du kan gjøre alt det du vil ETTER at du har tatt hånd om barna. Du kan gjøre det du vil ETTER ungene er lagt for kvelden”

Tom ser spørrende på meg. Han er bortskjemt. Han har da aldri fått et nei før?

Jeg ser tilbake på ham med selvfølge i øynene: ” Du kan snekre nå om du vil – men da får du ta med Iben ut i vogna og få henne til å sovne først”.

Tom uffer seg og påpeker hvor kjedelig det er – han vil jo ut å holde på NÅ.

Tro det eller ei – men den lille sukkertuppen suger all energi ut av en voksen kropp

Jeg skjønner han godt – jeg vil jo også gjøre alt jeg vil NÅ! Jeg vil også gjøre alt jeg vil -når jeg vil – hvor lenge jeg vil. Men det går ikke det!!! Ikke når du har barn!!! Det er derfor jeg alltid kommer meg så sent i seng – for alt jeg ellers uforstyrret kunne ha gort på dagen, må gjøres på kvelden – alene – når barna sover!!!

Han legger Iben i vogna.

“Ja også må du skifte bleie på henne først da!” Tillegger jeg med en kvass tone.

Tom uffer seg igjen, men trasker inn på badet og skifter bleie – gidder ikke kneppe igjen bodyen – lar den bare henge som en skjortel på henne. 

Jeg smiler falskt til Tom – innvendig kveler jeg ham med bare nevene. Hva inni svarteste skrukken er det som får enkelte mannfolk til å tro at det er mindre kjipt for oss mammaer?  Hva er det som får dere til å tro at det ikke er like kjedelig for oss å måtte få babyen til å sovne før vi går ut og holder på i hagen, gjøre husarbeid, blogger, går på dass eller spiser??

Jeg er forbanna på Tom. Han høster store ord og klapp på skuldrene fra alle hold. Han har jo vært så flink her. Bygd hus – bygd terrasse. Ingen som tenker på at han alltid har hatt totalt frie hender. Ingen barn som avbryter han, ingen unger som krever noe – ingen forstyrrelser . Han har kun seg selv og sitt.

For hvor er barna? Jo de har jeg!


 

My life – sånn typ hver dag!

Jeg holder på med barn dag ut og dag inn og når jeg har lagt ungene for kvelden og Tom kommer inn – da setter han seg rett ned i godstolen og spretter en pils – fornøyd med dagen. Han fortjener å slappe av nå.

Jeg sitter på gulvet og bretter 10 hauger med tøy, rydder bort etter middag og rydder badet som ser ut som en krigssone etter at tre jenter har dusjet og badet der.  Dette er så klassisk gammeldags kjønnsrollefordelig at jeg blir kvalm!

Jeg mener: Gi meg den drillen og ungefri – så skal jeg fader snekre en platting jeg óg!!! 

Tom tar uansett Iben med ut. Får henne til å sovne  – før han stille og rolig prøver å jobbe ute – uten å vekke henne.

Det tar ikke altfor lange tiden før han er inne igjen – Hun er våken.

“Fikk du gjort noe?”  smiler jeg hånlig.

Jeg gosser meg! Jubler innvendig. Der kan du se din lille j#”%&l – Det er ikke så lett å få gjort ting når du har et barn på slep.

Jeg snur meg fornøyd med hevet hode – fortsetter med middagen – for en deilig følelse – seier!

Jeg danderer middagen på et brett. Bærer det bort til terrassedøra. Nå skal vi nyte deilig mat ute i sommervarmen

Solen skinner og sommerbrisen puster lett i nakken. Jeg trer barbeint ut – men må snu.

Trappa ned til terrassen er ikke ferdig.

 

 

17 kommentarer
    1. Wow! Ja, det er virkelig synd på deg som har en mann som gjør mye av arbeidet du slipper unna fordi dere er to. Kjenner dette provoserer meg litt. Vi alenemødre har ikke noen å lempe ungen over på når vi gjerne skulle gjort andre ting. Vær takknemlig for det du har i livet, det er nemlig ingen selvfølge.

    2. Lily: Hehe, du har tydeligvis ikke avslutningen slik jeg trodde at lesere skulle gjøre. Det er jo nettopp derfor trappa ikke er ferdig – fordi jeg forlanger at han skal hjelpe meg. Ergo – man kan ikke få i pose og sekk. hjelper han meg med barn, og så må jo det andre vente. Men jeg mener fortsatt at han kan gjøre mye etter at barna er lagt. javisst er jeg heldig som har en mann som gjør så mye – men han kunne heller ei gjort og reist så mye som han gjør – hvis det ikke var for meg. så vi er nok heldige begge to;)

    3. Kjenner meg ALTFOR godt igjen :/ alt det de skal er jo alltid mye mer viktig enn det vi skal også. Ja, for husarbeid synes ikke når det er gjort, bare når det IKKE er gjort!! Tror jeg streiker snart :p

    4. Ååh, jeg tar av meg hatten og bøyer meg i støvet. Altså, seriøst? Tror de virkelig at vi ELSKER bading, bæsjebleier, klesvask, middag, gulp, aldri få dusje, bæsje med en unge i fanget, lage all mat med én hånd fordi ungen nekter å sitte alene på gulvet, and so on? Nei! Vi er 2stk, fordelingen må da kunne bli litt mindre skeiv? Mannen min er også kjempe flink, pusser opp, handler, betaler regninger, osv. Men for pokker, gi meg dataen, skift en bleie, Så skal jeg betale regninger eller sette en spiker i veggen. Har lyst å vise dette innlegget til mannen min, Men da blir han vel sur som en padde og lar meg få høre det resten av livet! Lol..

    5. Lily: Synd at du er så bitter at du ikke kan lese et humoristisk blogginnlegg uten å syte om at du er alenemor?! Jeg tror du sliter med flere ting enn det du gir uttrykk for her. Kan ikke du UNNE noen et fint samliv? Bare fordi noen velger feil partner, er ikke det ensbetydende med at du skal rakke ned på de som faktisk får det til.

    6. http://www.ingafoundation.org/ Er den nyttigste organisasjonen JEG har kjennskap
      til .den beskytter skog,folk og jord, ett kinderegg. har ikke lest så mye om den
      siste 15år,så pleese spre på sos.medier .den sprer frø og kunnskap om ingatreet
      til regnskogens utkanter .treet plantes i rekker, mellom dem dyrkes det, røtter
      beskytter mot erosjon, kvist brukes til brensel/kompost og blader legges over
      frø/jord,beskytter mot tørke og gir næring. men de trenger penger(staten burde
      sponset) Takk til bloggeier for publisering

    7. Haha! Så jeg kjenner meg igjen her da! Noen ganger er det litt enklere å bare være ute i frisk ja eller sur luft å gjøre uansett annet enn å stå med sure unger som ikke får sove eller gjør andre rampestreker 😉

    8. Fantastisk bra skrevet, også måtte jeg le litt på slutten 😁😂 Så treffende det du skriver, akkurat sånn det er og føles for mange, tror jeg ❤️ Savnet også å gjøre ting uforstyrret da mine var mindre, spesielt tungt å få gjort det man må, med stadige forstyrrelser…. Savnet også at det jeg gjorde ble satt pris på og sett, sånn som det ofte blir når mannfolka utfører div prosjekter 😜 Igjen, vel skrevet.. Godt å høre at vi er flere, letter litt på “sinna-følelsen” man innimellom fanges av 😈 lykke til videre, og takk for Tankekorset 😘

    9. Spot on!! Du beskriver det så godt! Jeg måtte vise innlegget til samboeren min😂 Han lurte på om han kunne klippe gresset forrige dagen, mens jeg skulle lage middag og ta meg av ungene (3 stk).. Jeg så dumt på han og sa vi kunne bytte….- da var det plutselig ikke så viktig med den gressklippingen før etter leggetid allikevel😆

    10. Sånne som deg burde kjenne sin plass! Kvinnfolk hører hjemme på kjøkkenet med barna. Du skal være glad du har en mann som holder ut med deg, hadde du vært kjærringa mi hadde jeg kasta deg og ungene ut for lenge siden. Utakknemlig feministvrøvl.

    11. Jon Arild: haha – du virker som en go’ type! Du har tydeligvis ikke lest humoren – for å ikke nevne ironien i sluttpoenget i dette innlegget. Når enkle sjeler som deg skriver slike enkle og lite objektive kommentarer fortjener du et enkelt svar tilbake:
      1) Du kommenterer som at feminisme er en negativ ting?? Slike kvinner som driver med slikt “feministvrøvl” er de som har jobbet for at nettopp kona di har stemmerett. For at menn som deg ikke skal harselere med dine døtre eller søstre ( hvis du har noen) eller din mor! som kjemper for lik lønn for likt arbeid – som kjemper for at kvinner selv skal kunne bestemme over sin egen kropp. etc etc!
      2) jeg er sjeleglad jeg ikke er kjærringa di.
      3) du er dum! hvorfor i alle dager skulle du ha kastet ut barna? de har da hverken sagt eller gjort noe.
      4) jeg kan ikke annet enn å tro at du er en fiktiv person – Denne Jon Arild finnes ikke – jeg håper for all del ikke det.
      5) møt meg gjerne over en kaffe din tøffing – så vi kan drøfte hvorvidt en kvinne hører hjemme på kjøkkenet med barn.
      6) Ta gjerne med kona di – hadde vært fint å høre hva hun mener om dine synspunkter – hvis hun får lov til å si noe da – din mannsjåvenistiske tøysekopp ;-*

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg