Orkanen “INNETID”

At innlegget jeg skrev i går ville skape debatt er jeg fult klar over, men da jeg tydeligvis har gjort meg uklar i noen av mine synspunkter velger jeg å gjøre rede for disse akkurat nå. 

1) Hvis gårsdagens innlegg var blitt skrevet av en mann – så hadde jeg vært en av de første til å påpeke at dette ikke er bra! Det er  ikke sunt å sette et usynlig håndjern på kjæresten sin. Jeg ville definitivt oppfattet skribenten som kvinneundertrykkende.

Men med én gang en kvinne hadde hatt samme behov, ville jeg nok tenkt at her ligger det noe mer bak. Hvorfor er hun så redd for hva han skal finne på?  Hvorfor behøver hun innetid på kjæresten sin?  Rart vil kanskje noen mene. Hyklersk ? Nei- det vil jeg ikke si. Jeg tror vi mennesker er bygd opp slik, at man ofte automatisk tar parti med noe man kjenner seg igjen i, enten det er kjønn eller for eksempel livssituasjon. Kvinner forstår ofte kvinner bedre, menn forstår ofte menn bedre. Par med barn forstår andre foreldre bedre – par uten barn forstår bedre andre mennesker i samme situasjon som dem.

 

Illustrasjonsfoto hentet fra det store internett
Enda et illustrasjonsfoto hentet fra nett 😉

2) Begrepet “innetid” blir tolket svært forskjellig av oss alle. Jeg burde kanskje forklart meg bedre, men følte jeg gjorde meg relativt klar på at min samboer får lov til å gjøre det han vil. Om det er gutteturer , byturer, lønningspils, middager, utenlandstur, innenlands, you name it.  Han får dra å kose seg. Det unner jeg ham virkelig. Han fortjener det.  Men skulle forespørsel om lønningspils eller bytur ramle i fanget mitt , midt under fredagstacoen eller kveldsstell med barna – så kan du banne på at jeg forventer at han er hjemme til rimelig tid etter byen er stengt. DET er hva JEG mener med “innetid”. Ikke at man har meldeplikt til enhver tid eller må være hjemme klokken 0200 hvis ikke så…. Dette henger nok også mye med at vi bor et stykke utenfor byen – så hvis han først skal ut – så må det planlegges litt. Det kan virke rått og brutalt og bruke et ord  som INNETID og jeg forstår 100% at det kommer reaksjoner. Jeg burde heller kanskje ha brukt begreper som at her i hus har vi en åpen dialog og enighet rundt ting. Men for de av dere som ikke forstår hvorfor jeg brukte begrepet “innetid” – så er det fordi jeg resonnerte til Martine Halvorsen sitt innlegg hvor hun bruker nettopp dette ordet. 

3) Meningen med gårsdagens innlegg var -og er å sette fokus på at dersom man som menneske ( i dette tilfelle en ung jente ) blir nervøs og fra seg fordi kjæresten avlyser eller velger gutta fremfor seg, ikke trenger å få høre fra andre jenter som ikke kjenner seg igjen i disse følelsene, at hun er usexy eller bare bør slutte å la kjæresten gå sulten ut døra . At en kvinne til andre kvinner kan gi råd om å “gi kjæresten sex” før han går ut av døra så man skal slippe å være nervøs for utroskap er helt på trynet! Å insinuere at det er kvinnens egen feil dersom mannen er utro er så galt som det går an å bli! Jeg forstod det slik i etterkant at dette var ment som en spøk. Men tydeligvis ikke en særlig gjennomtenkt en og ikke minst veldig skummelt for alle unge lesere der ute som ikke forstod det. Jeg gjorde nemlig ikke det!

4) Det er en vesentlig stor forskjell på å bli såret fordi kjæresten din avbryter en avtale kontra det  å bli stresset og urolig fordi han skal ut på byen med gutta.  Jeg føler dog  det henger litt sammen.  Jeg mener at det selvfølgelig er lov å bli skuffet og såret hvis en avtale blir brutt. Og hvis man blir såret av dette så føler man seg kanskje nedprioritert – man føler at man ikke er så viktig. Da er det fort gjort å tenke på hva det er som er så mye viktigere enn kvelden dere hadde planlagt sammen.  Det er kanskje ikke like lett å tenke rasjonelt og tenke at det absolutt ikke er noe som er viktigere enn deg, han har bare behov og lyst til å være med gutta. Det er ikke verre enn det. Dessverre er det ikke alltid like lett å se dette. Og det er her jeg mener det er viktig å bygge opp og ikke bryte ned. Ikke fortell denne jenta at det er usexy å føle det slik, fortell henne heller at hun aldri må finne seg i å bli så avhengig og oppslukt av en kar at hun ikke unner han en kveld alene med gutta. Dette gjelder også gutten. Hadde jeg hatt en sønn som fortalte om en jente som krevde at han var hjemme til en viss tid eller ikke lot han dra ut – så ville jeg rådet ham om å bryte ut av forholdet. Hvis han derimot forventer det samme av henne – ja da har de jo funnet en greie som fungere for de. 

Er det derimot  snakk om en sjalusi som er giftig – som at hver eneste gang partneren skal ut – så blir det bråk. Da blir det en annen sak. Hvis man hver eneste gang er redd for utroskap og fyllerør – så er det definitivt usunt og kvelende. Og er det slik at denne sjalusien alltid kommer fordi man alltid blir nedprioritert – ja da bør begge finne seg en ny partner.   Det er ikke bra for noen at en av partene til stadighet er sjalu og det er ikke bra hvis den ene alltid prioriterer andre fremfor kjæresten. Da er man rett og slett ikke enige om ting og det blir vanskelig å være i et forhold. 

 

Ja, det er kanskje driti ut å be en annen blogger om å være mer tydelig i hva hun mener – også klarer jeg det ikke selv. Og som en offentlig blogger så man tåle . Skal man være med på leken så må man tåle steken. Men i dette tilfelle så står jeg 100% ved alt jeg har skrevet. Jeg mener hvert eneste ord og føler jeg har vært tydelig, MEN jeg forstår hvordan det er mulig å mistolke innlegget mitt. Jeg gjør det. For alt jeg vet har jeg mistolket innlegget til Martine til de grader 😉 

 

Jeg vet ikke om dette var oppklarende nok, men jeg håper jo at de fleste nå bedre forstår mine synspunkter.

 

Sjallabais! 

Hilsen den eiesyke, sjalue, usexye sexye kjæresten med INNETIDER!!!!!!! 😉 <3

Ja, dette er den usexy dama som forventer fornuftige valg av mannen sin. Dette er den usexye mammaen som selv drar ut når hun vil og hvor lenge hun vil. Men samboeren og far til barna får ikke lov – han er under et strengt regime av en eiesyk og psykopatisk djevel .

P.s  bildetekst ironisk! Her i huset har vi like betingelser og gjensidig forståelse  – dessuten er jeg faktisk litt sexy her. Og NEI det er ikke ekte pels 😉

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg