Hva er galt med langpanne og seigmenn?

Sommertid er bursdagstid.

Det i seg selv er veldig koselig – det gir oss en krystallklar pekepinn på at fenomonenet “våryr” i aller høyeste grad eksisterer.

Når solen titter frem og alle er glade – hopper tydeligvis de fleste par oftere til køys. For når høsten har meldt sin ankomst er samtlige egg befruktet og klare for å hilse på verden til sommeren.

Våren 2011 har tydeligvis vært en prouduktiv periode –  for sommeren 2012 poppet det unger ut på alle hauger.

I klesbutikkene er alltid de rette størrelsene utplukka og på sommeren dunker det inn den ene bursdagsinvitasjonen etter den andre.

 

Håndlagde og hjemmelagde invitasjoner fra da jeg var hardt rammet av “flink pike syndromet”. Fra Ingelin sin 1 års dag. Hvem fader har vel tid og ork til slikt nå??

Bursdager er gøy og selvfølgelig skal vi feire barna. Men for min del er det også et vanvittig styr. Spesielt når du har sommerbarn. For selve dagen til Ingelin er midt i ferien. Hun skal derfor feires i barnehagen nå på fredag – ha barnebursdag på søndag og selvfølgelig feires på selve dagen i juli.

Også har du de som i tillegg har familiebursdag , feiring med barna i barnehagen eller på skolen og feiring med de barna som er venner av oss foreldre. Også har du skilsmissebarna , en feiring her og en feiring der. Altså – vi kan jo feire oss ihjel med alle disse bursdagene! Hvor mye skal vi feire ti sprengte blodkar, hemoroider og en revna tiss liksom?

 


 

 

Under Ingelin sine første bursdager gjorde jeg det jeg følte at “samfunnet” krevde av meg som mamma. Jeg skulle gjøre alt selv og det skulle være gjennomført.

 

Hjemmelagd kakpynt i sukkerfoundant til Ingelins 1 års dag. Jeg må jo ha væt gal!!!

 

Hjemmelaget 2-lags sjokoladekake med sjokoladekrem

 

Hjemmelagde pom-poms

 

Hjemmelagde Cupcakes

 

Men den som satt med skjegget i glasuren når festen såvidt var startet, det var meg.

For ungene sitter kun i ro i fem raske minutter før de gir seg ut i leken og fantasiverdenen igjen. Ihvertfall når de er små. Det var ikke en eneste unge som brydde seg om blomstene på kaka eller at pom-pomsene var hjemmelaget.
Misforstå meg rett. For jeg elsker å styre og stelle med nettopp slike ting og gjøre det flott for jentene mine.
Og jeg synes det er fantastisk når vi foreldre gjør dette for barna våre.
Men når man tenker gjennom det. Er det virkelig nødvendig og gjøre såååå mye ut av det?
 
I år har vi bestemt oss for å tone det helt ned!  Hva er galt med en klassisk langpanne med seigmenn, muffins med kun melis og nonstop og iskrem til varme sommerbarn?
 
Nei i år skal vi ta oss sammen!!!
 
Vi gjør det enkelt og ikke altfor dyrt!
 
Med vennlig hilsen foreldrene som akkurat har bestilt tryllekunstner til søndagens barnebursdag. . . . .
 
Kommende bursdagsbarn og skolejente. Foto: Carpediemfoto.net

 

 

2 kommentarer
    1. Har selv datter som har bursdag rett før skole start, sammen med alle de andre som hadde i ferien eller som ble ploppa ut for å rekke å bli født før barnehagefrist 😋
      Min datter går nå på skole, og der gjør vi det veldig enkelt (med alle allergier, barn osv)
      Foreldrene går sammen å leier lokale (samfunnshus, lekeland, skole osv) baker toro pose med kake og serverer pølser… Og siden det er ca 50 stk i klassen er gave også fastsatt på foreldremøtet, 50 kr i cash…det enkle liv ❤️❤️❤️

    2. Det var dette innlegget jeg trengte å lese nå. Jeg inviterte nettopp til bursdag, pølser og kaker, enklest mulig med mange barn og folk. Scroller Facebook og får Bare bra barnemats sin post om sunn bursdagsmat i fleisen.. server sunn tapas som er økologisk og uten sukker. Det var seriøst så mye som måtte ordnes og kjøpes inn, ikke minst preppes og lages… kvelden før var lurt å begynne, så ble det ikke så mye jobb dagen etter. Jeg blir helt matt. Kan ikke småbarnsmødre få servere pølser og is for å gjøre det enklest(og best mulig for barna)? Fader altså.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg