La barna være nakne!

Hetebølgen herjer i store deler av landet. Solen svir som en overopphetet badstude og varmen slynger seg rundt halsen med et kvelertak.  Det koker. Det er lummert og det er til tider vanskelig å puste. Endelig en ordentlig sommer.

Som mamma starter dagene nå med full påsmøring av solkrem på blek barnehud og avsluttes med et lunkent bad og nedkjøling av en svett og sliten kropp.

Mange varme dager – blir mange turer på stranda, og i takt med temperaturen, stiger debatten rundt barnas “sikkerhet” på offentlige strender.

Er det uansvarlig å la barna bade nakne? Leke nakne? Være nakne?

Gjør vi våre barn til offer for mennesker med onde hensikter ?

Beach Discovery
Licensed from: Naluphoto / yayimages.com

 

Jeg sliter.

I kjølevannet av operasjon “Darkroom” og alle dystre tall om ( i flertallet ) menn som er i bestittelse av grovt matriale som involverer barn –  er det ikke til å legge under en stol at bekymringene lugger meg i håret hver gang vi er på stranden.

Her prøver vi som foreldre, etter beste evne, å lære barna våre å elske seg selv og kroppen sin slik den der. Vi arresterer oss selv når vi kritisk måler vårt eget speilbilde. Vi prøver å lære barna våres å ikke være flaue over hvordan de ser ut. At det ikke finnes noe mer naturlig enn en naken kropp og at vi alle er forskjellige. Vi lærer de å ikke gjøre narr av andre og vi lærer de å ikke være kritisk til seg selv.

På et tidspunkt vil barna selv bestemme om de vil gå nakne eller ikke. Men før den tid – når nakenhet ikke er en bekymring – så er det foreldrenes ansvar.

Ansvar.

Er vi uansvarlige om vi lar barna være nakne?

Jeg sliter.

For ingenting ser mer plagsomt ut enn en tung og våt bleie i  30 varmegrader. En klam og innestengt bleie som lager grobunn for såre rumpestumper. Det er jo så deilig med luft! Følelsen av frihet!

“Ta på ungen badetøy!” roper mammaploitiet med spisse djevelhorn fra min høyre skulder. For hva slags mamma er vel jeg – som frivillig lar barnet mitt bade – og leke naken på stranden?

Meninger om at man gir barnet sitt uønsket oppmerksomhet skraper i huden. Driver jeg som mor å seksualiserer mitt eget barn ved å la det være naken?

“JA!!” hveser djevelen på skulderen – JA! samtidig som den hiver en badedrakt i størrelse 92 etter meg.

Badedrakt, bikinier , tanktopper og underdeler.

 

Jeg blir sint.

Er det noen som seksualiserer en uskyldig barnekropp, så er det motebransjen, de som tar inn dette badetøyet og de som kjøper det.

Badedrakten må være lov. Selvom det finnes badedrakter som aldri burde vært laget for barn. Bikinier derimot – der stritter hver minste celle i kroppen mot.

For kom ikke her å si at jeg er en uansvarlig mor som lar ettåringen min bade naken, mens du skviser din egen i en totalt meningsløs bikini !

Hvem er det som egentlig seksualiserer hvem her?

bikini kid girl with fashion sunglasses posing
Licensed from: lunamarina / yayimages.com

 

Jeg sliter.

For jeg vet at onde hensikter kan luske i buskene, samtidig som jeg ikke vil være med på å seksualisere en uskyldig barnekropp ved å nettopp gå rundt å være bekymret for dette.

Vil man ikke , ved å hele tiden påpeke hvor feil det er å la barn være nakne, være med på å hauste opp en stemning og en mening om at barnekroppen kan være noe annet enn det den er.  Nemlig en uskyldig kropp som skal få lov til å luftes og lekes i – akkurat som den er .

 

Kids playing in the sea
Licensed from: Talanis / yayimages.com

 

 

 

6 kommentarer
    1. Jeg er sååå enig med deg! Hvorfor skal min jente på 5 år dekke til brystene, mens sønnen min på 8 år ikke gjør det? Brystene ser HELT like ut!! La barn være barn, kropp blir tidsnok flaut…
      Takk for en super ærlig og rett på blogg! Digger deg!
      Sommerklem fra Vibeke

    2. Jeg har alltid på sønnen min på to år ei lita og lett badetruse på stranda eller på steder vi bader der det er andre folk tilstede, og det er fordi at det feller meg naturlig å ha på truse/badetøy blandt andre folk med mindre man er nudister og går på nudiststrand. Ikke fordi jeg er redd for pedofile som lusker i buskene eller fordi jeg ikke syns en naken kropp er det mest naturlige i hele verden, men fordi det feller meg naturlig å ha på klær blandt andre. Men vi er mange foreldre som tenker ulikt, og så lenge vi foreldre gjør det vi mener er best for våre barn så er det ingen barn som tar skade av verken en badetruse eller en naken barnestump på stranda. Det spiller jo ofte inn en rolle hva man er vant med fra man selv var barn. Jeg husker jeg brukte å ha badetruse på stranda og tenkte aldri over det, fordi de andre voksne hadde og det 🙂

    3. Jeg er så enig!! Selvom jeg liker å putte på badebleie på min på 1,5 år … ser på bildene du legger ut her, syntes det er så ekkelt… en liten jente med bikini 😳

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg