Mammapolitiet

Jeg trodde jeg var klar over hva det var jeg fryktet mest når det kom til barna mine.

At noe vondt skal skje dem, sykdom, kriminelle handlinger, å miste dem, døden. 

Idet jeg ble gravid la skipet med bekymringer til kai i hodet mitt.

I takt med min voksende mage – ble også bekymringene flere.

Herregud – hva er det jeg har begitt meg ut på?

Vi har skaffet oss bekymringer for livet!

Foto: Alessandra Langum

Men det var én ting jeg ikke tenkte på. 

Som aldri falt meg inn!

En bekymring jeg aldri trodde jeg skulle behøve å frykte.

Mammapolitiet!

angry woman
Licensed from: phovoir / yayimages.com

Man vet ikke hva mammapolitiet er før du selv har støtt på -eller blitt et offer for det. 

Mammapolitiet finnes i alle former og fasonger.  Noen er yndige og søte. Andre er direkte og brutale. Noen er fornuftige og velformulerte – andre frekke og sårende. Noen mener godt – andre tenker rett og slett ikke. Men uansett hvor forskjellige de er – så har de alle én ting til felles. En ting du som offer aldri klarer å vri deg unna: De har rett – du tar feil! 

Angry woman pointing finger
Licensed from: phovoir / yayimages.com

 

Mammapolitiet er bedrevitere pakket inn i fløyelsmyke stemmer  – som pent ber barna oppføre seg.  

Mammapolitiet er mødre som aldri gjør feil og som helt klart vet DITT barns beste.

Mammapolitiet er vampyrer som glitrer i solen men hugger tenner i nattemørket.

Mammapolitet følger med på hver minste bevegelse du gjør, hvert eneste bilde du deler og hver eneste mening du ytrer. 

Mammapolitet gjemmer seg bak frasen om at de bare vil hjelpe  – de må bare få frem hvor perfekte de er – og hvilken dårlig mor du er – først.

Mammapolitet skal man ikke bry seg om  – med de klarer likevel å gi deg en klump i magen. 

De kan komme med små stikk eller lange avhandlinger. De suger energien ut av deg, gleden, motet og selvtilliten.

 

I sommer er jeg blitt gjort oppmerksom på flere tilfeller hvor familier er blitt kontaktet av barnevernet grunnet meldinger om omsorgssvikt. Mødrene som har fortalt meg sine historier er sønderknust. 

Meldingene er basert på bilder som er blitt delt på sosiale medier. Foreldre som tar seg et glass vin etter barna er lagt  – som tar seg en øl til grillmaten eller lar barna være lengre våken i ferien.  Barnevernet er nødt til å agere, de gjør jobben sin og følger opp. Dyrebar tid og ressurser som burde vært satt av til barn som virkelig trenger det – blir brukt på synsing og løgner fra mammapolitiet. 

En familie i oppløsning fordi noen der ute mener du ikke er en god nok forelder! 

 

Selvfølgelig skal man si ifra dersom man mistenker omsorgssvikt, men å basere bekymringene sine på hva man får av informasjon via sosiale medier er intet annet enn velsig skummelt!

Jeg har latt barna mine være lengre våken hele ferien og de har fått is hver dag.  De har fått gå nakne på stranda og jeg har drukket et glass vin i solnedgangen.  Jeg er ingen dårlig mor ! 

Å høre de knusende historiene til disse foreldrene gjør meg opprørt og trist.  Familier som gir barna hele verden – faller i grus. Familier som bare lever normale liv går i oppløsning. Tårer, redsel , hjelpesløs og motløs. 

Hva får disse kvinnene til å tildele seg selv tittelen “årets mamma”? 

Hvem er de ? Hvem er dere?  

En familie rakner totalt, men mammapolitiet , de smiler bredt. De ville jo bare hjelpe.

 

7 kommentarer
    1. Vet så mye om det du skriver sitter nå å må i fylkesnemnda sak fordi ting som ikke stemmer har blitt sagt om meg å barneverns dama som har meg hater tryne mitt å det har hun gjort fra dag 1. Dattera mi har Sliti i 4 år med mobbing fordi øya går i kryss så fort hun ikke bruker briller. Å den som får gjennomgå av bv er vi foreldre, vi som jobber rævva av oss for at datteren våres skal ha det bra. Nå må vi i retten for å klamre oss fast for at hun ikke skal havne i foster hjem. Hva faen! Dette pgr av gammle naboen meldte oss til bv fordi dattera mi som da var 4 år stjal en ring av hun som jeg selfølgelig leverte tilbake å tok en prat med datteren min. Så mente hun at datteren min var for lenge ute i sommerferien enda hun lekte med andre barna i gata. Fy fader å folk kan virkelig ødelegge livet til folk med å melde dem til bv.

    2. Fantastisk bra skrevet Iselin, jeg tror kanskje dette er mitt favoritt-innlegg på bloggen så langt. Sitter her og smiler over hvordan dette er tatt på kornet. Helt ærlig tror jeg “mammapolitiet” gjerne selv er iblant de mest usikre og misunnelige, godt gjemt bak “vi-mener-bare-godt-fasaden”. Merker så godt at de kommer snikende, ALLEREDE NÅ før barnet mitt er FØDT! Nei.. det er bare å holde seg så langt vekk fra de som man overhode kan 🙂

    3. Skummelt å tenke på at noen kan dra det så langt som å melde inn. :/ Fikk en del ugne kommentarer da bloggen min var større som ung mor, men har heldigvis ikke så mye “gruff” nå. Vet ikke hvordan jeg skulle tatt det om barnevernet plutselig banket på døren for noe man har skrevet i sosiale medier.

    4. Ja ganske sykt at meningen til en person som ikke kjenner vedkommende kan veie så mye for barnevernet egentlig. Bare fordi man har lagt ut et bilde på sosiale medier. Det er jo helt sykt.

    5. Som mamma og mormor. så er jeg sjokkert over at det finnes slike “bedrevitere” detmå dere nybakte mamma`r ikke høre på. Gjør det dere selv mener er bra for ditt barn. Og vit det er ingen oppskrift på det å få, eller oppdra et barn. Ett hvert barn er unikt, intet barn er likt, det skal få lov å ha sin personlighet. Og derfor finnes ingen fellesnevner for et barns oppdragelse. Den dagen navlestrengen klippes så er det på vei inn i verden. Et hav av muligheter, fristelser ligger foran barnet – en hver mors og fars oppgave er å rettlede de, gi det kjærlighet og kunne dere som skal oppdra deres barn. Og livet er absolutt ikkeslutt fordetom man får barn, det er med på å skape et liv i kjærlighet. Så ta et glass vin, gå ut og dans, la barnet få is og kos. Og ikke forklar for noen hvorfor eller hvordan du kunne gå ut og danse når eller ta et glass eller to ford et du har et barn. Det er ikke noe å forsvare. det er og skal forbli normalt. Det er jo helt klart at barna blir overlatt i trygge hender om man går ut og dansereller besøker en venninne eller drar på tur. NNEI BLOGG I VEI- DETTE MAMMAPOLITI må skjerpe seg. Hilsen en mormor og mamma.
      ups jeg har festet og danset og reist på tur, men noen dårlig mamma var jeg ikke..men jeg levd også somj”jente” “kvinne” for det om jeg var mamma.

      1. Åh for en fantastisk kommentar ❤️ Du har så rett, så rett. Om bare alle kunne forstå det ❤️🙏 Jeg kjente jeg ble lettere til sinns og så glad av det skriver. Tusen takk for din tid og dine meninger. De er gull verdt ❤️❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg