Endelig kommuniserer vi!

Reklame | Fuelbox

Innlegget er skrevet i samarbeid med FUELBOX

At det siste halve året har vært en følelsesmessig  berg og dal bane er ingen hemmelighet.

Det har vært veldig tøft – og det er det til tider fremdeles.

Jeg har aldri før ramlet så mange ganger ned den dystre kjellertrappa som i år. Men jeg har heller aldri følt meg så sterk, så tolerant og så modig som jeg gjør i dag.

Foto: Carpediemfoto.net

At Tom og jeg har hatt en kommunikasjon som ikke har fungert optimalt er helt klart tilfellet.  Jeg har skravlet  – han har lyttet. Trodde jeg. Trodde han.

Det var ikke før vårt samliv , tidligere i år, traff veggen knallhardt at vi forstod at vi trengte hjelp for å komme oss på beina igjen.

Vi begynte i parterapi. Begge ville få det til å fungere, begge ville reparere forholdet.

Og hvor enn klisjé det høres ut, så kom vi alltid tilbake til vår akilleshæl: Kommunikasjon.

Slik har jeg følt meg under hver diskusjon med Tom. Hvorfor kunne han ikke bare HØRE etter????

Ja ,hvorfor kunne ikke Tom bare høre etter?  Hvorfor kunne han ikke bare forstå??

Helt ærlig så lyttet han etter beste evne, men med min kroniske munndiaré forstår jeg at det er vanskelig å få med seg alt. Det er faktisk ikke mulig.

Det forsvarer absolutt ingenting. Når et utroskap treffer et parforhold, er det ingen annens feil enn den som har vært utro. Men likevel så forklarer det så utrolig mye!!

For kommunikasjon er ALT! Tom satt på masse følelser han har aldri ga uttrykk for og jeg trengte sårt en å prate MED, ikke TIL.

At parterapien hjalp er det heller ingen tvil om. Den hjalp til de grader!! Men hva skjer så? Etterpå?

Klarer man å bruke verktøyene man har blitt lært og tildelt i det dagligdagse livet? Klarer man seg plutselig på egenhånd  – eller er man nødt til å ha en parterapaut som holder deg i hånden livet ut ?

 

 

Per dags dato går vi ikke lenger i parterapi. Det har hjulpet stort og vi føler vi klarer oss relativt bra på egenhånd. Men å forbedre kommunikasjonen i et parforhold er ikke gjort over natta.  Det krever en iherdig innsats fra begge parter. Hos oss har Tom måtte bli flinkere til å åpne seg og jeg bli flinkere til å lytte.

Når jeg da for noen uker siden ble introdusert for Fuelbox , ble entusiasmen fort stor. Jeg ante ikke hva det var, men etter noen raske tastetrykk skjønte jeg at dette måtte vi ha.  Fuelbox er nemlig gode samtaler på boks.  Det finnes tre forskjellige bokser. Familie, par og venner. Alle boksene inneholder kort i forskjellige kategorier. 

Typiske spørsmål kan være: ” Hva mener du er min sterkeste side som forelder?”

Jeg stiller altså spørsmålet til Tom – han svarer og man kan følge opp med oppfølgingspørsmål for skape mer fylde i samtalen.  Slik bytter man på og man sitter faktisk og har en utrolig fin, morsom og kjærlig samtale med sin partner.

Men sånn helt seriøst kan jeg ikke huske sist Tom og jeg hadde gode samtaler alene med tente lys og et glass vin! Fuelboxen har virkelig bidratt til å bedre kommunikasjonen vår og vi ser hverandre på en helt annen måte. Tom får snakket om temaer han kanskje synes er vanskelig, men som nå ikke blir så flaut fordi det er kortene han trekker som bestemmer hva han skal prate om – og jeg får bekreftelsen jeg trenger fra Tom uten at det starter med mas og krangel.

Tenk at en så liten boks kan bringe så mye smil, latter og kjærlighet.

Fuelbox er derfor ikke bare den gode samtalen på boks, den er en boks full av kjærlighet, humor og omtanke.

Med rabattkode “iselin ” Får dere 100 kroner avslag på www.fuelbox.no

Dette er en julegave jeg anbefaler på det sterkeste.

God jul, god samtale og god klem fra Iselin <3

 

 

3 kommentarer
      1. Hehe, kjære deg; jeg reklamerer ikke for alkohol i innlegget og heller ei er det vist alkohol på bildet. I vinglasset er det rød saft, men om det så hadde vært vin- så hadde ikke det vært ulovlig. Jeg kunne til og med hatt hele vinflaska på bordet-Så lenge ikke logo eller navn vises. Men takk for omtanken 😘

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg