#Mammakroppen!

Nei! Nå får nok være nok!

Hormoner, barseltårer og dårlig selvbilde – jeg kan jo ikke tillate meg selv å ha det slik.

Misforstå meg rett – for jeg har det helt vidunderlig med lille Iben. Ingelin er fantastisk og selvom vi ikke har satt noen faste rutiner som 2-barns familie enda- eksploderer hjertet mitt av kjærlighet til mine to jenter <3

 

Lillesøster fikk lov til å sovne hos storesøster i dag! Det smelter et bløtt mammahjerte <3

Kjærligheten for meg selv er derimot en helt annen historie. 

Jeg er IKKE tilfreds slik tingenes tilstand er i dag. Og ja jeg vet – jeg bør slappe av – jeg har født for knappe 5 uker siden og bør ikke stresse med kropp og utseende. Men jeg merker at jeg faktisk er ulykkelig når jeg ikke er fornøyd med meg selv. Det er vel egentlig ikke så rart? Hvem har vel følt at de er på topp med dårlig selvbilde? 😀

Jeg trer igjen virkelig ut av komfortsonen når jeg nå skal vise frem kroppen min, men jeg ønsker å gjøre det for å vise at “vi”  – kun er mennesker. Alle kropper er forskjellige – og jeg er definitivt ikke i kategorien som bare RASER av meg kiloene etter fødsel. Jeg må virkelig jobbe meg nedover på vekta igjen. 

Vi finnes alle i forskjellige størrelser og fasonger – uavhengig graviditet  og jeg har vært en av de som har blitt irritert når slanke og trente venninner sier de føler seg dårlig og vil skjerpe seg med mat og trening. Hvordan kan de være misfornøyde? Jeg skal gi dem misfornøyd jeg!! Men faktum er jo at hvis man som person har funnet en vekt og/eller en livsstil man er fornøyd med, – så er jo skuffelsen like reell dersom man faller ut av rutinene og eventuelt legger på seg noen kilo – uavhengig størrelse.

 Jeg har lyst til å vise hvordan kroppen min var før fødsel, hvordan den ser ut nå og hvordan den kommer til å bli igjen etter et kraftig tak rundt selvdisiplinen min. Noen tenker sikkert “oi – så stor hun har blitt” – mens andre igjen tenker at dette ikke er noe å være misfornøyd med. 

Jeg leser gjennom eldre innlegg jeg selv har skrevet. Om å elske seg slik man er – hylle sin egen kropp. Jeg ser på bilder av den lille sprekingen som sprer budskapet. Herregud så fin jeg var da! Men jeg ønsker ikke komme tilbake til denne formen fordi da får jeg på meg en viss størrelse i klær – jeg ønsker å komme tilbake i denne formen for da var jeg så utrolig lykkelig, jeg sov bedre og hadde mindre søtsug. Jeg hadde mer enerig og overskudd og ikke minst en deilig mestringsfølelse. 

 

Selvfølgelig er det lett å spre om seg med motiverende ord når man selv føler seg flott. Det er lett for den trente kroppen og si til den slaskete at man skal hylle seg selv – elske seg selv. Den gangen var jeg trent – nå er jeg slaskete. Ordene den gang – danset på leppene mine – i dag er det litt tyngre. Men det er jo faktisk sant. Man bør -og skal elske seg selv!

Dette svangersapet startet ca 17 kilo lettere enn forrige og hadde jeg ikke vært så slapp med maten og treningen denne gangen også – hadde jeg ikke hatt nok en lang vei å gå.

Men sannheten er jo at jeg de siste ni månedene har gått gravid, jeg har født og jeg lever per dags dato i en tåkete barselsky.

Forrige gang tok det meg 2 år før jeg innså hva som egentlig gjorde meg nedstemt og ulykkelig – den fella skal jeg ikke gå i igjen. Jeg skal riktig nok vente med trening til Iben er seks uker gammel og både hun og jeg har vært på kontroll – men kostholdet kan jeg starte med! Og det har jeg nå gjort! 

På mandag startet jeg min nye livsstil! Eller gikk tilbake til min gamle 😉 Det er knalltøft å kutte ut alle søtsaker og usunne vaner- men herregud så godt det føles! For å ikke nevne hvor mye jeg gleder meg til lørdagskos 😀 <3

 

Jeg skal ned 10 kilo! Jeg skal inn i mine gamle bukser igjen. Jeg skal føle meg bra<3

SÅ –  nå har jeg startet  – og det føles såååå godt! 

slik kan for eksempel en frokost for meg se ut nå

 

se bort ifra fotballtærne mine – vekta viser 74 kilo! Jeg skal ned på 64/65

 

status kropp mandag 13 februar 2017


 

Slik føler jeg meg om dagen. Bleik og pløsete. Magen er liksom greit. den har vært stooooor. Men beina og armene?? Jeg kan sminke meg brunere og fresh i ansiktet – men kroppen – nei den trenger hardere kost og sol!. Den fortjener en sunn hverdag <3


 

Ikke bare gleder jeg meg til å føle meg fin igjen – jeg gleder meg til å bli sterk igjen. Jeg gleder meg til å bli trent <3

Så nå er jeg i modus og ingenting kan stoppe meg bortsett fra meg selv – det vil sikkert ta litt lengre tid denne gangen, med tanke på fødsel for ikke så lenge siden og det faktum at jeg nå er gressenke flere dager i måneden og har to barn. Men jeg er i gang – og har du lyst til det samme – så sleng deg på!  ;D 

Det er på tide å føle seg fin under alle klærne også! 😀


 

 Kyss og klem fra slaskekroppen #mammakroppen <3

19 kommentarer
    1. Du vil slanke deg ned 10 kg fordi da du var lettere var du så utrolig lykkelig, sov bedre og hadde mindre søtsug, hadde mer enerig og overskudd og ikke minst en deilig mestringsfølelse. Du tror ikke det kan være hormonene som nybakt mamma som påvirker humøret og lykkefølelsen? Det er ikke påkjenningene av et svangerskap, fødsel og nå masse endringer i kroppen som gjør at du har mindre energi og overskudd? Det er ikke økt behov for næring som en post-graviditetkropp trenger som er årsaken til søtsuget? Å sove dårlig og lett er helt normalt når man har en liten baby, det kan ikke være det som er årsaken til at du ikke sover like godt nå? …bare mine tanker om at en nybakt mor ikke kan sammenligne seg til en helt annen “kroppslig tidsepoke”.
      For all del – sunn mat og fysisk aktivitet er alltid bra. Jeg bare stusser litt over å skulle gå i underskudd på kalorier når kroppen er midt i en fase hvor den jobber masse med endringer etter graviditeten. Og bruke masse energi på å trene seg ned i vekt (ikke bare være i aktivitet) når kroppen i utgangspunktet er sliten og trenger restitusjon.
      Hvorfor så hastverk? Gi kroppen din tid til å være spedbarnsmamma.

    2. Dette var utrolig forfriskende, du gjorde dagen min så mye bedre! Jeg syns du ser flott ut! men selvfølelse er så viktig, og jeg kjenner meg igjen i alt du skriver<3 gleder meg til det er min tur 🙂

    3. Jeg synes du ser flott ut jeg, du fødte for 5 uker siden og det tar tid før kroppen henter seg inn etter å ha bært fram et barn i 9 mnd. Sunt kosthold og gravdvis opptrappende trening vil gi deg gode resultater, men ikke stress for mye med det. Nyyyyt det å vær mamma for Ingelin og Iben, kroppen er fortsatt så fersk etter fødselen at du vil merke store forandringer fra uke til uke fortsatt pga feks all ammingen. Kan jeg spørre hvor mye du totalt gikk opp i graviditeten?
      Du er definitivt den mest ekte bloggeren og en av de sjeldne bloggene jeg orker å faktisk lese innleggene til. Fortsett med å vær akkurat slik du er, både du og mannen din har fått meg til å le mange ganger, haha! 🙂
      Ønsker deg masse lykke til med alt videre både mammarollen, trening, kosthold osv. Du er en humørspreder av en blogger. God helg! 🙂

    4. Hei 😉 jeg selv var ganske godt trent før 2 svangerskap, la på meg en 14 kg, men kroppen har ikke blitt den samme etter svangerskap nr 2. Jeg gikk 1 times tur og tok styrkeøvelser hjemme mandag til fredag, tok det rolig i helgene å spiste som normalt, å kg gikk av etter 3 Mnd. Lykke til, syntes du er flott ☺

    5. oh crap, jeg ser sånn ut nå og er knapt 4 mnd på vei. Blir noen tøffe tak i fremtiden..
      Men siden det virker som du er av typen som har treningsglede og pågangsmot så skal du ikke se borti fra at du får på deg de gamle buksene dine snart. Lykke til 🙂

    6. Du er så tøff som legger ut bilder Iselin. Jeg henger meg på. Vekta mi viser det samme 3 mnd etter fødsel. 74,4 kg. Dette var det jeg trengte for å komme meg i gang 🙂 Kan du ikke legge ut litt hva du har tenkt å gjøre for å gå ned 10 kg?

    7. Christina: Tusen takk! Og så flott at jeg kan motivere!! 🙂 <3 <3 Jeg skal skrive et innlegg til uka om hvilke grep jeg skal ta for å nå målet mitt - og da spesielt i forhold til kosthold 🙂 God helg til deg <3

    8. ill jill: Jammen er du på vei SKAL du jo se sånn ut ! <3 Men er enig i at det er kjedelig. Det er så kjedelig når ikke magen er poppet helt ut - men bare ser deigete ut. Men bare vent. rundt 6 mnd sier det plopp - så strutter den ut! 🙂 <3 Lykke til med resten av svangerskapet 🙂

    9. Jeg har ikke født noen barn, ei er jeg gravid heller (håper jeg, hehe), men ville bare si at jeg beundrer deg for bildene du legger opp, pågangsmotet og viljestyrken! Du er veldig vakker, 10 kilo mer eller ei 🙂

    10. B: åååh! <3 Tusen takk for fantastisk tilbakemelding.! Det varmer <3 Gratulerer som nybakt mamma selv! <3 Jeg tar ting i rolig tempo - stresser ikke overhodet - det vil nok ta tid før treningslysten er tilbake på topp - men kostholdet er jeg igang med. Ingen diett altså - bare sunnere alternativer og unngå dritmat og søtsaker i hverdagen 🙂

      jeg gikk opp 16-17 kg dette svangerskapet. 7 av kiloene ble borte rett etter fødsel - så nå er det bare siste rest igjen 😉

      Nyt søndagen 🙂
      Klem

    11. Silje: Jeg liker at du er kritisk til det jeg skriver! For det skal ikke være slik at dette er hva man skal fokusere på rett etter fødsel og det er heller ikke slik jeg ønsker å fremstå. Jeg har gått gravid før og har et barn fra før – så selvfølgelig vet jeg at hormonene mine spiller en stor rolle hva gjelder humør og lykkefølelse. Jeg vet også at påkjenningen etter et svangerskap og fødsel og endringer i kroppen forårsaker mindre energi og overskudd. Jeg vet også at kroppen under denne tiden har behov for ekstra næring og mer mat og den dårlige søvnen kommer av at man faktisk har en nyfødt baby i hus og er på vakt hele tiden og oppe flere ganger om natten.

      Jeg vet at kroppen min er i forandring hver eneste dag nå. Det hadde den vært om jeg ikke hadde endret kosthold også. Kroppen har nå endret seg i 9 mnd før fødsel og det vil ta minst 9 mnd å reversere seg også.

      Men i mitt tilfelle har mitt kosthold den siste tiden vært ekstrem usunn i forhold til hva jeg er vant til. Vi snakker hvite rundstykker til frokost hver dag. sjokomelk hver dag. kaker og boller og godis hver gang jeg fikk suget. det er dette jeg skal endre på. Jeg skal ikke gå på noen diett. jeg skal ta sunnere valg. Gi kroppen den riktige næringen og kutte ut all dritmaten rett og slett.

      Den harde treningen vil la vente på seg. Når jeg snakker om at jeg skal begynne å trene etter 6 uker – så er det snakk om tur med barnevognen og noen enkle øvelser hjemme. Ikke hardcore i studio hver dag. Før dette svangerskapet gikk jeg ned rundt 17 kilo. Dette med riktig kosthold og kun to timer med trening i uka. To timer! Det er jo ingenting 😀

      Men dette kom jo ikke frem i innlegget mitt – så jeg ser at jeg må skrive et til ett og forklare litt nærmere. For jeg ønsker ikke at noen nybakte mammaer skal stresse med kropp og utseende . Jeg vet bare hva som gjør meg lykkelig og denne uka har vært nydelig – kun sunn mat og masse deilig godteri i helgen. Både lørdag og søndag 😉

      Ha en fin søndagskveld 🙂

      klem Iselin

    12. Tusen takk for er ærlig og personlig innlegg om kroppen etter fødsel. Jeg kjenner meg veldig godt igjen, bare bittelitt lenger frem i løypa enn deg. Fødte barn nr to på to år i september, vår lillesøster Iben kom for drøye fire måneder siden 🙂 Jeg jobber med trening og lever en aktiv livsstil med tilhørende kosthold. Og er vant til en kropp som fungerer til å utføre alle krumspring som faller meg inn- både fysisk mentalt. Men et tungt svangerskap med dårlig kosthold har satt sine spor, og nå har veien begynt tilbake til meg selv. Om jeg lander på vekten jeg hadde før, i de samme buksene eller med de samme treningsresultatene vet jeg ikke. Kanskje er jeg fornøyd før jeg kommer dit, kanskje ønsker jeg mer (les lavere vekt, mindre kles str eller høyere rekorder på styrketrening og raskere tid på mila) Men det er ikke så viktig. Det viktige er å finne tilbake til en form, en kropp, et energinivå og et funksjonsnivå som er MEG, som jeg trives i. Jeg gleder meg både til resultatet og til reisen.
      Og jeg gleder meg over å ha funnet en blogger å følge som jeg føler inspirerer meg – og treffer meg på et nivå som nettopp inspirerer uten å trykke ned og gi en vondere selvfølelse samtidig. Takk for et flott innlegg!
      PS, du ser smashing ut!

    13. Christine: Tusen takk for fine og inspirerende ord og gratulerer med lillesøster <3 For et nydelig navn! 😀 Det er veldig sant som du sier : det viktigste er å finne tilbake til en form man føler seg komfortabel i. Jeg vet jo ikke om jeg noen gang kommer til å passe inn i mine gamle jeans igjen - eller om jeg behøver å gå ned 10 kg. Kanskje er jeg fornøyd etter 5 😉 Og man skal jo ikke være så streng mot seg selv etter et svangerskap og fødsel - men hvis man vet at fysisk aktivitet og et sunnere kosthold gjør en lettere til sinns - så er det jo bare å kjøre på 😀 <3 Lykke til videre med trening, kosthold og ikke minst rollen som tobarnsmamma ( 2 barn på 2 år! herremin! Du har nok å henge fingrene i 😀 )

      p.s: veldig hyggelig at du liker bloggen <3

      Ha en strålende dag -og uke 🙂

    14. Tøffa! Du er så fiiin! 😄 Ønsker deg masse lykke til med prosjektet! Dette klarer du!
      Forresten, klærene du hadde på deg var helt smashing! Hvor er kåpa, genseren, buksa fra? 😍😍

    15. Tusen takk Maiken 🙂
      Kåpa er er kjøpt i en butikk som heter Akeleie på rortunet i Slemmestad. Genseren er Bik Bok 😀 og buksa er bare en myk og god typ joggebukse fra Kappahl 😀 ikke noe mer jålete enn det ;D hehe <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg