Hva er egentlig en fin kropp?!

“Du er overvektig.”

Ordene traff som en knyttneve i trynet på meg, himmelen falt ned  – jeg visste det jo egentlig – jeg var jo for stor, men overvektig?!

Jeg smilte med en kjempeklump i halsen og latet som ingenting.

“jaja, hehe – var vel ikke annet å forvente det!”

Det ble stille i rommet. Der stod det, svart på hvitt – på papiret foran meg.

Bjørn, løftet blikket

“Du er en flott jente Iselin, du ser fantastisk bra ut, men jeg føler kanskje at du ikke føler det selv?”

Jeg så bare rett frem, turte ikke treffe blikket hans, vise at jeg var “svak”, vise at jeg var lei meg.

Jeg liksom!- sprudlende Iselin med bein i nesa, som ikke bryr seg noe om hva andre måtte mene. Vel – han hadde rett – jeg følte meg ikke bra, ihvertfall ikke fantastisk. Jeg følte meg lusen – jeg følte meg flau – jeg følte meg feit og jeg ville egentlig bare gråte.

Dette var starten på en reise jeg aldri vil glemme og som jeg aldri trodde skulle skje. Jeg trodde vel egentlig heller aldri at jeg skulle bli overvektig, men slik ble det og jeg er nesten litt glad for det, hvis ikke hadde jeg nok ikke fått øynene opp for verdien av et sunt kosthold og god trening.

Jeg føler at jeg i dag har et sunt forhold til både treningen og maten. jeg er ikke hysterisk og jeg kan fint ta meg et kakestykke i en bursdag selvom det ikke er lørdag – jeg kan stå over en trening hvis kroppen hangler – uten å bli stressa over at jeg ikke får trent og jeg er blitt flink til å lytte til kroppen min.

Men det er ikke slik for alle, og det mener jeg er media sin skyld.!

Jeg skylder på de sosiale mediene og de som ikke er ærlige.

“Strong is the new skinny” ble jublende tatt imot av mange – særs media. Kødder du meg?! skal DET liksom lette på trøkket rundt kroppsidealer og kroppspress?

Jeg jeg vil være slank og ja, jeg vil være sterk, men hvis jeg skulle fått de samme resultatene som disse nye kroppsidealene setter – da kunne jeg ikke levd det normale livet jeg mener jeg lever i dag. “Strong is the new skinny” er dritt i mine ører – det setter et annet fokus på idealet. men er fult og helt et vanvittig kroppspress!

Bloggeren supermarie skrev for noen år tilbake: Hva med “god helse is the new happy”? Og jeg er så til de grader enig!

Ja hva med det? Er ikke det like bra, om ikke bedre?! Å være lykkelig liksom!!

Det kan jeg faktisk skrive under på at det er!

Jeg har gått ned 15 kg og blitt mye sterke og slankere! Til tross for dette har jeg fortsatt mage, cellulitter, strekkmerker og gnisselår.Jeg har en mye lavere  fettprosent og mye mer muskler – jeg er slank og jeg er sterk – men jeg ser langt ifra ut som en “strong is the new skinny” , men vet dere hva. DET DRITER JEG I! Jeg er sunn, jeg er sterk, kroppen min tåler mer, JEG tåler mer – orker mer! Jeg føler meg flott og viktigst av alt – jeg har en god helse!

Ja, jeg strammer lårene 😀

Typisk bilde som finnes på sosiale medier!

Vi må slutte å sammenligne oss med andre – vært stolt av hva DU klarer å utrette med DIN kropp!

Ha fokus på en sunn helse, en frisk kropp – da vil du automatisk lære å elske den og deg selv!

I tillegg får man plutselig lyst på litt mer sex igjen, vinn-vinn 😀 Bare nevner det!

For de av dere som trenger inspirasjon og vil se min reise fra overvektig til normal kan klikke inn på linkene under:

Hvordan gå ned 10 kg på 3 måneder

Ned i vekt prosjekt – oppskrift!

Bikinihelvete! 

Eller gå inn på kategorien “min trening” og finn flere innlegg.

Hei og hå – kameltå!

Iselin <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg